Pablo Montesinos no es creu la paraula del líder d'Esquerra Oriol Junqueras. El vicesecretari de Comunicació del PP assegura que no té valor el que diu el republicà i diu que la seva carta no canvia res per als populars. En una entrevista amb Gemma Nierga al Cafè d'idees, carrega contra Pedro Sánchez pel seu diàleg amb els independentistes. Diu que no hi ha precedents en democràcia d'uns indults amb informes contraris de la fiscalia i el tribunal sentenciador. Alerta que la concessió d'aquesta mesura és un peatge polític de Sánchez, i es pregunta a canvi de què. El diputat del Partit Popular per Màlaga assegura que les enquestes apunten a que la majoria dels espanyols són contraris al fet que siguin concedits. I defensa la recollida de firmes en contra dels indults.
Pedro Sánchez i Pere Aragonès escenifiquen l'inici d'una nova etapa de diàleg, amb un intercanvi de missatges a favor de la conciliació i la negociació. Una imatge reforçada per la carta d'Oriol Junqueras on renuncia a la via unilateral i admet que els indults poden alleugerir el conflicte. A partir d'avui ja poden entrar a Espanya els turistes vacunats o que demostrin que no tenen el virus. També es poden reprendre activitats com les festes majors i s'amplia l'aforament del 50 al 70% en congressos, fires, actes religiosos i cerimònies civils. Això gràcies a les bones dades de la covid-19. Avui per primera vegada el risc de rebrot a Catalunya baixa de 100 punts. Un risc moderat que no s'assolia des de feia 11 mesos. Marta Sugrañes entrevista Magda Campins, cap d'Epidemiologia de l'Hospital Vall d'Hebron de Barcelona. L'anàlisi de l'actualitat amb: Dolors Canals, Jordi Mercader i Jordi Cabré.
Desprès d'un any de pandèmia, els alumnes de 2n de batxillerat que ho han patit en primera persona s'enfronten per fi a la recta final: les proves d'accés a la universitat (PAU). 40.000 estudiants a Catalunya, que aquest any han trepitjat bastant poc les aules, s'examinen a partir d'aquest dimarts i fins divendres dels exàmens que determinaran el seu futur.
Es duran a terme els dies 8,9,10 i 11 de juny amb tres franges horàries: de 9.30 a 16.30 h. Cada prova durarà una hora i mitja i entre exàmens es farà un descans de 30 minuts.
Primera imatge de Pedro Sánchez i Pere Aragonès junts després de les eleccions del 14-F. Tots dos han evidenciat un nou clima polític durant un acte de Foment del Treball. En els discursos hi han coincidit a apel·lar al diàleg per superar el bloqueig polític. Missatge de distensió també d'Oriol Junqueras, que en un article al diari 'Ara' ha valorat els indults com un gest que pot "alleugerir" el conflicte i ha qüestionat la via unilateral per aconseguir la independència.
Via lliure als turistes que acreditin estar vacunats, haver passat la covid-19, certificar una PCR negativa o, per primer cop, un test d'antígens. Sergio Busquets és dubte per disputar l'Eurocopa amb Espanya després de donar positiu en coronavirus. Un fet que ha obligat a tot l'equip de Luis Enrique a confinar-se.
Aquest dilluns s'amplien els aforaments en cerimònies religioses i civils, congressos, convencions i fires. També es recuperen les festes majors i revetlles --això sí-- complint amb certes limitacions.
En el cas de les cerimònies religioses, civils, congressos, convencions, fires i similars podran arribar al 70 per cent de l'aforament. El mateix per assemblees d'associacions de tota mena que sigui amb un màxim de 500 persones o de fins a un miler en condicions de ventilació reforçada i sempre que es controli que no hi hagi aglomeració.
Una altra de les novetats és que es podran fer les assemblees d'entitats no només esportives sinó també culturals i, en general, d'entitats de base associativa. Fins ara només es permetien les d'entitats esportives i amb un aforament limitat al 50%. Ara aquest aforament s'amplia al 70% i amb un nombre màxim de 500 persones o fins a mil amb ventilació forçada i mesures de control d'aglomeracions.
Espanya dóna un pas més en la recuperació del turisme amb l'obertura de fronteres als viatgers que acreditin estar immunitzats amb la pauta completa de les vacunes Pfizer, Moderna, AstraZeneca i Janssen, autoritzades per l'Agència Europea del Medicament (EMA), així com les xineses Sinopharm i Sinovac-Coronavac. També tornen els creuers internacionals, que podran atracar en ports espanyols gairebé un any després de la seva prohibició.
Primera fotografia conjunta del president del govern espanyol, Pedro Sánchez i el cap de l’executiu català, Pere Aragonès, des que aquest va ser investit. Tot dos han coincidit en l'acte d'entrega de la medalla commemorativa del 250è aniversari de Foment del Treball al editor de La Vanguardia, Javier Godó.
El president Pedro Sánchez, ha defensat aparcar les "postures maximalistes" perquè les diferències "no es transformin mai en paràlisis, endarreriment i enfrontament" i es pugui arribar a acords que permetin recuperar "la concòrdia i el retrobament" a Catalunya.
El president de la Generalitat ha defensat “reprendre el diàleg i la negociació” amb el Govern central. Aragonès ha advertit que "és una oportunitat i una obligació", tot i que ha reconegut que hi haurà dificultats.
Alícia Romero espera una etapa més dialogant entre els presidents espanyol i català. La portaveu del PSC al Parlament diu que Pere Aragonès no és Quim Torra, ja que té una relació més cordial amb Pedro Sánchez i millor predisposició al diàleg. En una entrevista alCafè d'idees ambGemma Nierga, diu que el president català és pragmàtic, seriós i aplicat. Creu que vol fer avançar el país i mantenir una bona relació amb Madrid, per millorar l'autogovern i el finançament. La socialista diu que tot apunta a que es concediran els indults, però descarta l'amnistia. Considera que "és reconèixer que se'ls persegueix per les seves idees". Creu que hi haurà votants del PSC que no entendran la concessió dels indults, però defensa que serviran per rebaixar la tensió. La diputada explica que el govern a l'ombra del PSC és una alternativa a un Govern català "que ja neix fracassat" i una manera diferent de fer oposició. I també demana pactar una llei electoral catalana, un pressupost per al 2021 i una renovació d'alts càrrecs.
El líder del PSC, Salvador Illa, ha presentat aquest diumenge el seu govern a l'ombra. Recupera així la fórmula que ja va impulsar Maragall l'any 2000, quan va guanyar les eleccions en vots i va estar a l'oposició. L'objectiu, diuen els socialistes catalans, és construir una alternativa real a la coalició independentista i fiscalitzar l'executiu de Pere Aragonès.
El govern a l'ombra el formaran diputats actuals amb Salvador Illa com a president, 15 consellers i dos comissionats encapçalats per Alícia Romero a Economia i Hisenda i, també, com a portaveu.
La resta de diputats que el configuren beuen de la seva experiència anterior, com Ramon Espadaler, conseller a l'ombra de seguretat, Gemma Lienas a Igualtat o Jordi Terrades a Infraestructures i Territori. David Pérez s'ocuparà de Transparència, Asumpta Escarp de Salut, Raúl Moreno d'Afers Socials, Esther Niubó a Educació i Òscar Ordeig, d'Indústria i empresa. Completen el govern socialista, Pol Gibert, Rosa Maria Ibarra, Silvia Paneque, Rocío García, Rubén Viñuales i Marta Moreta.
Paper destacat per a Eva Granados i Ferran Pedret com a comissionats de presidència. Una infraestructura paral·lela que es complementarà amb un consell tècnic que prepararà projectes pel govern alternatiu. Les reunions dels dos ens seran quinzenals i tot el treball que facin serà públic a la web del PSC.