Les claus d'una psicòloga per superar la crisi dels 50
- La psicòloga Júlia Pascual analitza com fer front a les crisis existencials de complir anys rodons
- El president de l'Associació Gegants Eduard explica la història del gegant de Lamine Yamal a L'Altaveu
Complir anys és sempre motiu de celebració, però la cosa pot complicar-se en canviar de dècada. En les xifres rodones sorgeixen les crisis existencials dels 40 o 50, per exemple. Tothom les pateix? Com afrontar-les millor? Es viu igual en homes i dones?
Primer, cal trencar alguns mites. "No solament és per l'edat. A vegades, si et deixa la teva parella, pot ser que des d'aquí ja facis una crisi existencial", ha explicat la psicòloga Júlia Pascual a L'Altaveu. Però sí que és cert que l'edat és sempre "un impacte" que situa a la persona davant el mirall.
“«Tota la vida amb això que he decidit?»“
Aquest cop de realitat que arriba en complir anys pot fer que es despertin algunes preguntes i reflexions vitals, com destaca Pascual: "«I si no he fet això?», «I si m'he equivocat amb l'elecció que he fet?», «Tota la vida amb això que he decidit?»". En aquest punt, la gent es replanteja el passat i el que se suposa que ha de venir a continuació.
La psicòloga Júlia Pascual explica les claus per superar les crisis existencials al plató de 'L'Altaveu'.
Fer una integració entre passat i futur
En aquest moment de reflexió vital, cal agafar les vivències o aprenentatges del passat i les expectatives de futur i "fer una integració" de les dues. Una metàfora és el significat de la paraula crisi en japonès, que és producte de la unió de dos caràcters que per separat signifiquen 'perill' i 'oportunitat'. Llavors, cal entendre que "qualsevol crisi existencial és una oportunitat". Però, això sí, abans cal "travessar el perill": un buit, insatisfacció, les pors... Tot això per sortir-ne reforçat i afrontar la nova dècada o etapa personal.
Diferència entre homes i dones
Les crisis existencials associades a l'edat no es viuen igual en els dos gèneres. "En homes, comencen a adonar-se'n amb el tema de la professió: que ja no t'apugen el càrrec o ja veus la jubilació...", explica la terapeuta Júlia Pascual.
En dones, en canvi, arriba als 40 anys amb la perimenopausia i les transformacions que desperta. "Les dones tenim canvis hormonals que també teniu vosaltres, però biològicament s'ha de tenir en compte que l'andropausa és molt més tardana", ha afirmat. Però en homes també acaba arribant i es manifesta amb una caiguda de la testosterona i també de l'energia vital.
El col·laborador de 'L'Altaveu' Òscar Broc ha fet recentment els 50 anys.
Una segona adolescència
La terapeuta també ha donat a L'Altaveu un consell per a donar-li la volta a la crisi de la cinquantena: "Els 50 poden ser una segona adolescència". A diferència de la primera, en què "ens en volem anar de casa dels pares", la segona pot venir marcada per la separació dels fills, que ja van a la universitat o fins i tot es casen. Tot un exemple que, al cap i a la fi, la vida és cíclica i mai és tard per entrar un altre cop a la millor etapa de la teva vida, sigui amb 20 o 50 anys.
L'altaveu