Enlaces accesibilidad
Retrats i càmeres

Helvètica fixa l'objectiu en la fotografia

  • Flora Saura parla amb els fotògrafs Pedro Vicente i Bea Schulze
  • Visita Joan Fontcuberta al Museu Can Framis
  • Recupera els capítols d'Helvètica a RTVE Play

Per
Helvètica - Fotografia

El disseny i la fotografia van de la mà. És per això que al capítol d'Helvètica dedicat a la fotografia la Flora Saura investiga el disseny amb imatge de la mà de grans creadors.

La seva primera parada és a l'escola ELISAVA, on es troba amb en Pedro Vicente, director del màster en fotografia i disseny. Per descomptat, estan en una escola de disseny i aprenent fotografia, una de les preguntes més evidents és la diferència entre aquestes dues disciplines: "ambdues pretenen millorar la vida de les persones i fer les coses més funcionals", explica Vicente. D'aquí, per tant, que pel director ser fotògraf sigui entendre com pensa un dissenyador, i viceversa.

Pedro Vicente i Flora Saura

Pedro Vicente i Flora Saura RTVE Catalunya

Des de fa uns anys, la fotografia analògica ha patit l'auge i l'establiment de la digital. Un canvi que tant té avantatges com inconvenients: "l'analògica oferia una fotografia molt més pausada i lenta; amb la digital ha canviat el procés, el temps i la manera de consumir". Té tota la raó: avui dia podem fer una fotografia i, al moment, la pot veure tot el món a través de les xarxes socials... un fet impensable en els temps de la fotografia analògica!

La següent parada de la Flora Saura és al Museu Can Framis per retratar, observar i comentar l'exposició del fotògraf Joan Fontcuberta amb ell mateix. Això sí, definir Fontcuberta, solament, com a un fotògraf seria tot un error! I és que ell és comunicador visual i un jugador d'imatges que aconsegueix transformar-les i donar-les nous significats. Algunes de les seves obres són ben famoses, però una de les més conegudes és aquesta d'aquí baix. "La fotografia de safari més famosa, però amb un espontani", explica Saura. En ella podem veure una composició on es mostra la fotografia de Botswana de Juan Carlos I i, al darrere de l'elefant caçat, el 'Pequeño Nicolás'. Segons Fontcuberta, "un símbol de la picaresca espanyola".

Obra de Joan Fontcuberta

Obra de Joan Fontcuberta RTVE Catalunya

Per la seva última parada, Saura s'allotja per una estona a l'hotel Rec Barcelona, on es troba amb Bea Schulze. És fotògrafa especialitzada en arquitectura d'interiorisme i processos d'obra, un dels seus treballs més destacats va ser amb l'hotel Rec del centre de la ciutat. Sota el seu edifici, fa anys, es van descobrir runes del rec comtal i això va influenciar i servir d'inspiració pel disseny d'interior de les habitacions i de les parts comunes de l'hotel. Schulze va encarregar-se de retratar les restes i altres artistes residents de l'hotel van transportar aquestes imatges a les parets de les instal·lacions, als seus passadissos i fins i tot als seus sostres.

Helvètica, sempre ho veuràs: de qualsevol cosa es pot fer art... fins i tot d'unes runes o unes obres de carrer!