Enlaces accesibilidad
Sector en crisi

Els joves no volen ser camioners: en risc el relleu generacional

  • La manca de relleu generacional en el sector dels transportistes és un problema a curt i mig termini
  • Les autoescoles han notat una davallada en l’interès per estudiar

Per
Els joves no volen ser camioners

"Tots els meus companys i quan vaig viatjant per aquí jo no veig gent de la meva edat. La gran majoria tenen més de 50. Gent jove avui dia en un camió no hi ha", és la seva realitat de la professió que ha escollit, per vocació, en Sergi Linares, camioner de només 25 anys. El seu cas és excepcional, tant el seu pare com el seu avi eren camioners i la passió pel camió l’ha viscut des de petit, però reconeix que les dures condicions laborals i els sous baixos no incentiven la seva generació.

La professió ha deixat de ser atractiva pels joves. Des de l’associació Sintraport coincideixen amb un dels motius que exposa en Sergi, els camioners reben una remuneració molt baixa: "No podem pagar-los 1500 euros a un transportista que porta una mercaderia perillosa. La gent no vol venir per 1500 euros a portar a un camió, no veure a les seves esposes, no veure als seus fills".

A més, reclamen que els sous s’equiparin als dels països europeus i denuncien que tot puja menys els seus salaris: "Avui dia tot el que guanyem se'ns va per a pagar la gasolina".

No hi ha relleu generacional

La problemàtica de falta de joventut en la professió els repercutirà, diuen, a mig i llar termini. Si ara ja falten transportistes, el futur encara serà molt pitjor: "A mitjà i a curt termini, en menys de deu anys, hi haurà problemes de nous transportistes almenys en el vehicle pesant... No hi ha relleu generacional, els xavals joves no es treuen el permís de conduir professional".

Les autoescoles ho noten

Aquesta autoescola emet la meitat dels carnets que abans de la crisi de 2008. Diuen que no omplen ni les places subvencionades. I el perfil que s'examina no és jove.

"Ja són de 35 en amunt... la gent jove que accedeix a la professió és gent que necessita el camió per tema de mèrits... per ser bombers, policia...", admet Roberto González, representant FED Autoescuelas Barcelona i Catalunya (FAB-FAC).

González recomana que per aconseguir més treballadors aquesta feina l'han de fer atractiva: "Els joves d'avui dia prefereixen totes les professions menys aquesta... prefereixen treballar en un magatzem i sortir fora, dormir fora, etc".

Si el transport s'atura, el món s'atura

En Sergi només espera deixar de ser el més jove de la plantilla. Y estar segur de tenir la recepta per trobar una solució que ser camioner estigui millor valorat: "Els camioners no estem valorats... I tot el que teniu, tot el que té tothom a la seva casa. Tot, està mogut per un camió... Si el transport s'atura, el món s'atura".