Parlem amb Jordi Petit, fundador del Front d'Alliberament Gai, ara que fa gairebé 50 anys de la primera manifestació en defensa dels drets del col.lectiu
Han passat quasi 5 dècades de la primera marxa reivindicativa convocada pel Front d'Alliberament Gai a Barcelona a finals del mes de juny de l'any 1977. Un temps en què s'han assolit conquestes que aleshores eren pràcticament impensables, com ara el reconeixement del matrimoni entre persones del mateix sexe. Ara bé, en temps recents, i amb l'auge de l'extrema dreta, molts d'aquests drets conquerits comencen a estar amenaçats i hi ha un risc real de tornar al passat.
Ho coneix bé Jordi Petit, fundador del Front d'Alliberament Gai (FAG), que en època franquista va adoptar un pseudònim per protegir-se de la repressió. En aquells temps, l'homosexualitat no només no era tolerada, sinó que era perseguida per la llei de perillositat social.
Després d'haver estat empresonat dues vegades per motius polítics, ell va liderar la pressió que va contribuir a la derogació, l'any 1978, dels articles que permetien la detenció i la suposada "rehabilitació" de les persones homosexuals. També recorda el paper dels mitjans de comunicació en la normalització del col·lectiu, amb les primeres entrevistes televisives que ajudaven a desmuntar el fals mite que l'homosexualitat era una malaltia.
Petit repassa les principals conquestes assolides pel moviment LGTBIQ+, malgrat l'impacte devastador de la crisi de la SIDA, que va tornar a estigmatitzar els homes homosexuals. Entre els avenços destaca la inclusió de les parelles del mateix sexe en la legislació d'arrendaments, la primera llei catalana de parelles de fet i, posteriorment, l'aprovació del matrimoni igualitari, així com de l'adopció per part de parelles del mateix sexe.
En aquest sentit, recorda que l'assoliment d'aquests drets i reconeixements han estat el resultat de dècades de mobilització i lluita social. "Ningú ens ha regalat res", afirma, i detecta que ara aquestes fites estan amenaçades, tant a escala internacional com a Espanya, pel creixement de l'extrema dreta i per discursos més conservadors també dins l'àmbit religiós.
Petit, autor del llibre 'Quan els gais vam perdre la por', denuncia la retirada de símbols de suport al col·lectiu, les dificultats per finançar projectes de sensibilització i l'augment de la desinformació. Són factors que alimenten els prejudicis LGTBI-fòbics i per aquest motiu creu necessari preservar la memòria històrica i garantir l'aplicació efectiva de les lleis. | Informa: Laura Zurriaga