Quan encara era un fetus, el Thiago havia desenvolupat els budells fora del cos. Cirurgians de Sant Joan de Déu i del Clínic el van operar quan era al ventre de la mare. Va néixer sis setmanes després i es pot alimentar des del principi amb normalitat.
La calor no dona treva a Catalunya, amb temperatures pròpies de ple estiu que poden arribar als 40 °C a Ponent i a la Vall de l’Ebre. A Lleida, l’AEMET preveu valors propers als 38 °C i apunta que la tercera decena de maig podria ser la més càlida dels darrers 86 anys. Aquest episodi excepcional ja té conseqüències al camp, amb l’avançament de la sega del cereal, dificultats en el regadiu i afectacions a la ramaderia, especialment a les granges d’aviram. La vegetació també ho acusa, amb episodis d’incendis com el del parc de la Mitjana, on han cremat quatre hectàrees.
'Inventari de fugues' proposa una reflexió escènica sobre com diferents històries de fugides transformen el món i configuren el nostre present. Relats, rastres i memòries de desplaçaments humans i les seves conseqüències físiques i emocionals.
L'espectacle tanca la temporada de la Sala Tallers del Teatre Nacional de Catalunya.
Les causes judicials que envolten el govern de Sánchez i el PSOE fan tremolar la legislatura. Des de Junts exigeixen explicacions del president al Congrés i de Salvador Illa al Parlament per la ramificació que implica la campanya del PSC al Parlament del 2024. Els socialistes catalans es defensen i manifesten que estan tranquils. El PP reclama que Sánchez pagui el mateix preu que Rajoy per les causes de presumpta corrupció, mentre Vox fa una crida als populars per fer caure l’executiu. Els socis d’investidura i de govern demanen més explicacions. Per ERC, el govern se salva perquè l’alternativa és molt pitjor.
- El petit Thiago només tenia 28 setmanes de gestació i pesava 700 grams
- El departament presenta una darrera proposta amb un increment salarial de 400 euros bruts mensuals en quatre anys i més de 7.000 noves dotacions
- Esther Niubó rebutja ampliar la proposta i ofereix una nova reunió per aquest divendres al matí
Josep Maria Cruset demana explicacions al president espanyol Pedro Sánchez "en seu parlamentària" i al president català Salvador Illa al Parlament de Catalunya després dels nous casos judicials que afecten el PSOE: "Estem davant un escenari absolutament excepcional. La situació és molt greu". El diputat i portaveu adjunt al Congrés per Junts creu que "alguns juguen a fer veure que la mà esquerra no sap que fa la mà dreta", en referència a les relacions entre socialistes espanyols i catalans després de la petició d'informació judicial sobre la campanya del PSC a les eleccions al Parlament del 2024. En una entrevista al Cafè d'idees amb Gemma Nierga, creu que el PSOE té "pànic" a anar a eleccions i que el PP no impulsa una moció de censura perquè vol que "la situació es compliqui": "Per què els dos que tenen capacitat de sortir d'aquesta situació no ho estan fent?".
Ignacio Garriga reclama al PP que trenqui "tots els pactes" amb el PSOE després dels darrers casos judicials que envolten el partit del Govern d'Espanya: "És el moment de no mantenir equidistància ni pactes amb la corrupció i la màfia", diu el vicepresident i secretari general de Vox i president del grup al Parlament. En una entrevista al Cafè d'idees amb Gemma Nierga, demana als populars que facin "tot el que estigui a les seves mans" per "desallotjar aquesta màfia del poder", en referència a una moció de censura: "Vox ha fet tot el que està a les seves mans".
Santi Rodríguez creu que "no tindria en aquest moment cap sentit" una moció de censura contra el president espanyol Pedro Sánchez perquè "no hi ha els vots suficients per oferir un govern alternatiu" i "podria tenir altres efectes col·laterals". "Sánchez ha convertit el PSOE en una organització criminal", diu el secretari general del PP a Catalunya, que considera "d'una gravetat extrema" els darrers casos judicials que afecten els socialistes arran dels quals han tornat a demanar eleccions anticipades. En una entrevista al Cafè d'idees amb Gemma Nierga, creu que el jutge deu tenir "alguna sospita" per haver demanat al PSOE informació de la campanya de les eleccions al Parlament del PSC del 2024: "Hi ha una organització dedicada a intentar mantenir al PSOE i Sánchez al Govern", rebla.
Aina Vidal descarta que el Govern de coalició estigui "en perill" però demana explicacions al PSOE després dels darrers casos judicials: "Necessitem saber què ha passat i fins on arriba la trama". "Si es demostra, és gravíssim. Si es demostra, parlarem i veurem a veure què és el que fem", afegeix la portaveu dels Comuns al Congrés dels Diputats sobre el futur de la legislatura i el paper de Sumar. "M'ha tocat un company de pis que no és el meu preferit. És el soci que ens ha tocat", afegeix en una entrevista al Cafè d'idees amb Gemma Nierga. Vidal sí que carrega contra l'actitud del president espanyol Pedro Sánchez davant de tot plegat: "És necessari que expliquin més i que recuperin l'ambició d'aquest Govern. No s'hi val estar aquí per passejar". I acusa PP, Vox i Junts d'haver actuat de manera "absolutament irresponsable": "La corrupció no els preocupa i l'única cosa que volen és tombar el Govern".
S'incrementa la pressió judicial sobre el Partit Socialista. L'Audiència Nacional li ha requerit els documents relatius a la campanya electoral del PSC del 2024. Sánchez descarta avançar eleccions.
L’onada de calor de maig agreuja la situació de les famílies pel que fa a la pobresa energètica. Analitzem les dades a Catalunya i l’impacte sobre la salut.
Educació millora l’oferta salarial, però la negociació amb els sindicats continuarà demà. Les protestes docents han provocat talls a l’AP-7 i l’A-2.
El Barcelona Supercomputing Center presenta el tercer ordinador quàntic del MareNostrum Ona. En parlem amb Sergi Girona, sotsdirector del BSC-CNS.
Alexia Putellas s'acomiada del Barça en un acte molt emotiu al Camp Nou. La capitana diu adeu després de 14 anys al club i aquesta tarda juga el seu darrer partit de blaugrana al Johan Cruyff davant la Reial Societat.
Des de Roma, el president del Govern admet la gravetat de la investigació de l'UCO relacionada amb el "cas de Leire", però assegura que esgotarà la legislatura. Els socis del Govern mantenen el suport. PP i Vox reclamen eleccions, però descarten una moció de censura.
Quarta vaga general dels docents mentre continuen les negociacions entre sindicats i Educació. Alexia Putellas s'acomiada del Barça; després de 14 anys diu que ha arribat el moment de dir adeu. Es publica una edició especial pensada per la generació Z de 'L’ombra del Vent'.
L’Àrea Bàsica de Salut de Salt impulsa un projecte pilot per diagnosticar de manera precoç l’ambliopia, coneguda com a ull gandul, en infants d’entre 15 i 18 mesos. La iniciativa utilitza un autorefractòmetre, una prova ràpida i no invasiva similar a fer una fotografia de l’ull, que permet detectar factors de risc en pocs minuts.
Si es detecta alguna alteració, els infants es deriven al servei d’Oftalmologia, ja que el tractament és molt més efectiu abans dels dos anys. El cribatge pilot preveu examinar uns 120 nens i nenes i, un cop finalitzat, el CAP de Salt incorporarà aquesta prova a les revisions rutinàries dels 15 mesos. L’objectiu és avançar-se a una patologia que afecta prop del 4% dels escolars.
Des de Roma, el president del Govern, Pedro Sánchez, ha promès col·laboració amb la justícia i contundència davant qualsevol irregularitat, després de l’actuació policial. Sánchez ha admès la gravetat de la investigació, però ha reiterat que la seva voluntat és esgotar la legislatura.
Els socis del Govern mantenen el suport tot i la preocupació pel cas Ferraz. PP i Vox reclamen als socis d’investidura que retirin el suport a Sánchez i demanen eleccions, però descarten una moció de censura.
Feijóo insisteix en un avançament electoral, mentre els socis d’investidura reiteren que el finançament irregular és la seva línia vermella.
Nova vaga de docents a tot Catalunya mentre s'acosten les posicions entre sindicats i Departament amb un nou complement salarial.
Alèxia Putellas s'acomiada del Barça en un acte molt emotiu al Camp Nou després de 14 anys al club.
Rosalia guanya 8 premis de l'acadèmia de la música i Joan Manel Serrat rep el guardó honorífic.
Els docents tornen a sortir als carrers en la quarta vaga general d'aquest curs mentre continuen les negociacions entre el Departament i els sindicats. Això sí, sembla que amb algun acostament entre les parts.
Sánchez manté la seva primera audiència amb el papa Lleó XIV, deu dies abans que viatgi a Espanya. El president ha destacat els punts en que coincideixen les polítiques del govern espanyol i les idees del pontífex. Sánchez ha remarcat la sintonia en qüestions com la guerra a l’Iran o la intel·ligència artificial després de la primera encíclica del papa. També han coincidit en la seva visió sobre la immigració i en el pacte de reparació per a les víctimes d’abusos sexuals a l’Església.
- La capitana blaugrana deixa el club després de 14 anys, 38 títols i 232 gols
- Assegura que marxar ara evita "desdibuixar el camí" construït amb el Barça