Enlaces accesibilidad
Fre al turisme

Acord per retallar a 5 les terminals de creuers al Port de Barcelona

  • Barcelona redueix dues terminals de creuers per limitar el turisme massiu i millorar la mobilitat d'aquí a 2030
  • El conveni inclou l'enderroc de tres terminals i la construcció d'una nova, així com nous vials
Quatre creuers atracats al Port de Barcelona
Quatre creuers atracats al Port de Barcelona Port de Barcelona

L’Ajuntament i el Port de Barcelona han signat un nou protocol de col·laboració per reduir l’impacte del turisme de creuers a la ciutat. L’acord preveu passar de set a cinc les terminals al Moll Adossat, amb el tancament de tres instal·lacions i la construcció d’una nova terminal que acollirà únicament creuers amb inici i final a Barcelona.

Aquesta mesura suposarà una reducció del 16% en la capacitat operativa del port, amb l’objectiu de limitar el nombre de creueristes diaris, que es preveu que passin de 37.000 a 31.000. Tot plegat respon a una demanda històrica del consistori per reduir la pressió turística i millorar la convivència entre ciutat i port.

Millores de mobilitat

El protocol també inclou accions per millorar la mobilitat i avançar cap a un model portuari més sostenible. Entre les mesures destacades hi ha el desdoblament del pont Porta d’Europa i la creació d’un corredor urbà al front litoral de Montjuïc.

L’Ajuntament i el Port de Barcelona pacten reduir de 7 a 5 les terminals de creuers

La reordenació i reducció progressiva de les terminals actuals anirà acompanyada de la rehabilitació integral d’un tram de moll de 610 metres de longitud, corresponent a les actuals terminals A i B, una actuació que suposarà una inversió de 50 milions d’euros per part del Port de Barcelona.

🔹 Reducció de terminals de creuers

  • Es passa de 7 a 5 terminals al Moll Adossat.
  • Es tanquen les terminals A, B i C.
  • Es construeix una nova terminal pública amb capacitat per a 7.000 passatgers.
  • L’objectiu és reduir un 16-17% la capacitat operativa i limitar la massificació turística.

🔹 Millores en sostenibilitat i mobilitat

  • Rehabilitació del moll (610 m) amb una inversió de 50 M€.
  • Instal·lació de sistemes OPS per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica.
  • Desdoblament del pont Porta d’Europa amb vials per a vianants i bicicletes (90 M€).
  • Creació d’un corredor urbà pel litoral de Montjuïc (10 M€).

🔹 Gestió de fluxos turístics

  • Estudi de mobilitat per millorar la gestió dels creueristes.
  • Llançadores cap a nodes de transport públic.
  • Pantalles informatives a terminals per evitar saturacions.

🔹 Calendari d’execució (2026–2030)

  • 2026: tancament de la terminal WTC i enderroc de la C.
  • 2027: inici de la nova terminal pública i obres del pont.
  • 2028: nova terminal operativa parcialment; enderroc de terminals A i B.
  • 2029: entrada en servei del corredor urbà.
  • 2030: nova terminal C operativa al 100%.

🔹 Inversió total

  • 185 milions d’euros d’inversió publicoprivada.
  • Se suma als 265 M€ de l’acord anterior (2018).

🔹 Objectiu final

  • Limitar el creixement del turisme de creuers.
  • Apostar per un model més sostenible i equilibrat amb la ciutat.
  • Garantir el dret dels veïns a gaudir de l’espai públic.