La Via Laietana posa fi a 3 anys d'obres enmig de les crítiques per la mobilitat
- La via recupera la circulació en sentit ascendent al tram inferior fins a Antoni Maura
- 30 entitats celebren el final de les obres, però critiquen la pèrdua de funcionalitat viària
La Via Laietana de Barcelona recupera la normalitat després de més de tres anys d'obres i una inversió de 38 milions d'euros. El darrer pas ha estat l'obertura del tram inferior fins a Antoni Maura, que encara tenia restriccions, i la recuperació del sentit ascendent en tot el carrer.
El sector empresarial barceloní agrupat a la taula 'Mou-te per Barcelona' denuncia la "pèrdua de funcionalitat viària" a Via Laietana. Tot i celebrar que hagin acabat les obres, la trentena d'entitats adherides avisen que Ciutat Vella "s'acabarà convertint en un barri turístic".
Canvis a la circulació
La transformació comporta canvis en la circulació, restringint el carril de pujada. Concretament, la nova configuració de la via redueix de cinc a tres els carrils, amb dos en sentit baixada i un en pujada. El carril de pujada serà exclusiu per a transport públic, taxis, residents i uns certs vehicles autoritzats, a més de comptar amb un carril bici segregat. Després de l'estiu, s'activarà un sistema de càmeres per a sancionar als vehicles no autoritzats que accedeixin de manera indeguda.
Configuració final de la circulació a la Via Laietana de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Les entitats celebren la millora de l'accessibilitat per vianants després que s'hagi ampliat les voreres dels anteriors 2,6 metres als actuals 4 metres. Ara bé, critiquen que s'hagi executat "sense consens ciutadà" i especialment que l'objectiu sigui restringir "dràsticament" la circulació del vehicle privat entre un 20% i un 30% segons admet el mateix Ajuntament.
La Taula recorda que l'actuació urbanística es troba actualment sota diversos recursos contenciosos administratius i, en un d'aquests procediments, "s'ha emès una resolució desfavorable a l'Ajuntament de Barcelona".
Tres anys d'obres
Les obres van començar el març de 2022 i es van realitzar en dues fases, la segona de les quals va començar el setembre de 2023. Aquestes obres van implicar desviaments i canvis en els serveis subterranis, afectant conduccions d'aigua, llum, gas, telecomunicacions i col·lectors d'aigües pluvials, la qual cosa va provocar importants col·lapses circulatoris en uns certs moments.
La primera fase d'obres va permetre la peatonalització del carrer de les Jonqueras Ajuntament de Barcelona
La prioritat és facilitar la mobilitat sostenible i millorar l'experiència per als vianants, fent que el carrer sigui més agradable per a passejar, segons ha destacat la tinenta d'alcalde Laia Bonet. L'objectiu, assegura, és que aquesta transformació serveixi per convertir la via en "un eix econòmic".
A banda, Bonet ha reconegut que encara caldrà esperar unes setmanes per poder tenir a punt les autoritzacions als veïns dels barris més propers que podran circular a l'únic carril de pujada.
Així, a excepció dels veïns dels barris autoritzats, qualsevol veí o veïna de la ciutat que vulgui senzillament creuar la ciutat amb cotxe "Via Laietana no és una opció", ha subratllat Bonet, que ha indicat que per fer-ho la via seria pel Passeig Picasso i Lluís Companys o pel Paral·lel.
També es recuperaran diverses línies d'autobús i s'establiran permisos per a residents en determinats barris, amb un sistema similar a les àrees verdes per a minimitzar càrregues als veïns.
En els pròxims mesos encara es faran treballs de pavimentació i plantació d'arbres per a completar la transformació de la zona, millorant la mobilitat i l'espai urbà en tota la ciutat.
🛣️ Inauguració i obertura
- La nova Via Laietana s’inaugura el 29 de juny amb una festa ciutadana.
- S’obrirà el tram inferior, completant la reforma iniciada fa més de tres anys.
- El carrer recuperarà el sentit ascendent, però amb restriccions.
🚗 Canvis en la circulació
- Reducció de carrils: de 5 a 3 (2 de baixada, 1 de pujada).
- Carril de pujada: només per a transport públic, veïns autoritzats, taxis amb origen/destí a la zona, clients d’hotels, usuaris d’aparcaments i vehicles de distribució.
- Carril bici segregat només en sentit pujada.
🚶♀️ Espai per a vianants i mobilitat sostenible
- Les voreres s’han ampliat de menys de 2,6 m a més de 4 m.
- Es prioritza el transport públic i la bicicleta.
- L’objectiu és fer la via més agradable per passejar-hi i menys orientada al vehicle privat.
🚌 Transport públic
- Es recupera el pas de les línies de bus 47 i 120 en sentit pujada.
- En sentit baixada continuen circulant les línies V15, V17, 47 i 120.
📸 Control d’accés i sancions
- A partir de la tardor, càmeres de lectura de matrícules sancionaran els vehicles no autoritzats.
- L’estiu servirà per informar i registrar els vehicles autoritzats.
🏘️ Accés restringit i veïns autoritzats
- Només poden accedir al carril de pujada els veïns de Sant Pere, Santa Caterina, la Ribera i la Barceloneta.
- Els del Gòtic queden exclosos, ja que tenen sortida per la Rambla.
- Es crearà un sistema d’autorització similar a l’àrea verda.
🏗️ Obres pendents
- Continuaran les obres als carrers Fusteries i Àngel Baixeres.
- Es farà la pavimentació de la cruïlla amb els passejos de Colom i Isabel II.
- A la tardor es plantarà l’arbrat pendent.