Primera mobilització contra l'ampliació de l'aeroport del Prat
- La protesta convocada per la plataforma veïnal 'Ni un pam de terra' aplega centenars de persones
- L'alcaldessa del Prat, dels Comuns, demana al president de la Generalitat que "pensi en la majoria de la gent del país"
Un miler de persones s'ha manifestat aquest migdia al centre del Prat de Llobregat per refusar la proposta d'ampliació de l'aeroport de Barcelona. La plataforma veïnal i ecologista 'Ni un pam de terra' ha volgut visibilitzar un clam contra un projecte que "només respon als interessos de la patronal, a la butxaca d'uns pocs". Els convocants han titllat de “criminal” el govern d’Illa i avisen aquesta protesta “només és el principi” d’un seguit de mobilitzacions amb què volen aturar l’ampliació "com va passar quatre anys enrere".
Asseguren que incrementar l'operativa de l'aeroport "agreujarà la problemàtica mediambiental" i insten les administracions a mantenir els espais naturals intactes, ja que recelen de les mesures compensatòries previstes. "S'està amenaçant les vides de molt per al benefici d'uns pocs", asseguren els convocants de la protesta, que acusen les administracions de "destruir" els espais naturals que envolten l'aeroport amb un projecte que "empitjorarà la qualitat de l'aire" i "posarà en risc la salut de la ciutadania".
La protesta ha transcorregut amb to reivindicatiu i sense incidents, amb una banda sonora basada en crits de 'Visca la lluita ecologista', 'El fum dels avions ens omple els pulmons', 'Maurici Lucena, l'aeroport a casa teva' o 'El PSC vol destruir la Ricarda, lluitem contra la patronal'. Els socialistes també han estat la diana de crits com 'PSC criminal'.
La marxa ha passat per davant la seu socialista del Prat, que ha estat custodiada per unitats antidisturbis dels Mossos d'Esquadra. A part de les crítiques al PSC, la plataforma veïnal i ecologista també ha estat crítica aquest dissabte respecte al paper d'ERC i els Comuns, "que no es queden curts, aprovant uns pressupostos que posen la catifa vermella a l'ampliació". Tant representants d'ERC com els Comuns -que lideren el govern municipal- han participat també a la protesta, de la mateixa manera que ho han fet representants nacionals de la CUP.
Un projecte llargament madurat
L'acord entre la Generalitat, el Govern espanyol i AENA contempla una inversió de més de 3.200 milions d'euros i preveu allargar la tercera pista en 500 metres, que passarà a tenir una longitud de 3.160 metres.
Segons el president de la Generalitat, és "el mínim necessari per garantir vols intercontinentals amb emissions de fuselatge ample i amb la mínima incidència possible en els espais d'interès natural". A la presentació del projecte dimarts passat, Salvador Illa va assegurar que la proposta compta amb "les màximes exigències ambientals" i està basada en el "màxim rigor tècnic", tot i que l'allargament de la pista mar de la infraestructura tindrà afectació directa sobre els espais naturals de La Ricarda i El Remolar, que formen part de la Xarxa Natura 2000 i, per tant, estan protegits per la Unió Europea.
“🏛️ Salvador Illa anuncia que l'allargament en 500 metres de la tercera pista es farà a canvi de multiplicar per 10 l'àrea natural afectada.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) June 10, 2025
També es crearà una anella verda al voltant de l'Aeroport del Prat | @RTVECatalunya
➕ Info: https://t.co/IUv0jMf49x pic.twitter.com/hG9vcQlNqM“
Per compensar la destrucció d'aquestes zones, està previst que es crei una anella verda al voltant de l'Aeroport del Prat que, segons el president català, multiplicarà per 10 l'àrea natural afectada per l'ampliació. Així doncs, es proposa renaturalitzar 250 hectàrees i es crearà un fons natural perquè l'aeroport i Aena contribueixen a la preservació de la natura de la zona.
Els més de 3.000 milions d'euros d'inversió també inclouen les obres per reacondicionar les terminals T1 i T2 i la zona d'aparcaments. A més a més, es plantegen connexions amb trens fins als aeroports de Girona i Reus. La decisió consensuada en la comissió tècnica on s'integren les tres administracions, també preveu la construcció d'una terminal satèl·lit, que comportarà la construcció d'un tren subterrani per connectar-la amb la T1. Si es compleix el calendari programat, els treballs haurien de començar l'any 2030 i l'obra hauria d'estar enllestida l'any 2033.
Tot plegat ha de servir per aportar més capacitat a l'aeroport i convertir-lo en un "hub intercontinental". La previsió és que quan s'acabin les obres se superin els 50 vols internacionals actuals i augmentar la capacitat de passatgers transportats, que el 2024 van assolir el rècord de 55 milions.
Les altres propostes d'ampliació
Abans d'arribar a aquesta solució per la tercera pista, han estat moltes les formulades fins ara. Foment del Treball va encarregar un estudi on proposava que s'allargués la pista 840 metres sobre La Ricarda amb pilones per superar l'aigua. Així doncs, es preveia la construcció d'una estructura d'uns 300 metres de llarg per uns 200 d'ample sostinguda per pilons de 55 metres, que hauria allargat la pista fins als 3.500 metres. La iniciativa va ser rebutjada pel Port de Barcelona perquè impedia el futur creixement de la infraestructura portuària, així com de l'Ajuntament del Prat.
La més original va ser la formulada per diversos enginyers, entre ells, Joaquim Coello, així com diversos economistes com l'exconseller Andreu Mas-Colell. La seva proposta era construir una nova pista sobre el mar. Coello defensava que tindria menys impacte pel medi ambient perquè es construiria sobre una zona molt sorrosa i no pertorbaria les aus de la Ricarda i el Remolar.
L'acord per ampliar el Prat arriba quatre anys després del darrer intent iniciat pel president del govern, Pedro Sánchez, i l'antic president de la Generalitat, Pere Aragonès. En les negociacions d'aquell moment ja es preveia allargar la tercera pista, construir una terminal satèl·lit, així com fer les connexions amb tren fins als aeroports de Reus i Girona. Tot i això, el pacte no es va assolir.
Poc després de la presa de possessió de Salvador Illa com a president de la Generalitat, el Govern va aprovar el 3 setembre 2024, la reactivació de la comissió tècnica Estat - Generalitat per a l'ampliació de l'aeroport del Prat.
El món econòmic celebra l'ampliació
El món empresarial i econòmic han celebrat l'anunci del projecte de l'ampliació de l'aeroport del Prat. Des de la Cambra de Comerç de Barcelona ho han qualificat de "primer pas per a la transformació global", a la vegada que han demanat millorar les connexions ferroviàries entre els diferents aeroports de Catalunya i amb l'alta velocitat.
El vicepresident de la Cambra, Miquel Martí, ha destacat que la infraestructura és "cabdal" per atraure inversió i talent.
“🛫 La @CambraBCN celebra l'acord per ampliar l'aeroport del Prat.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) June 10, 2025
"És cabdal per la competivitat i la mobilitat del nostre país".
➕ Info: https://t.co/aVBwNzpvYw pic.twitter.com/sxSW2URMDV“
Des de Foment del Treball feliciten al president Illa per la proposta i reclamen a l'executiu que nomeni aviat un responsable per redactar el pla director de l'aeroport. La patronal calcula que l'ampliació pot incrementar el PIB català del 6,8% al 8,6%.