Enlaces accesibilidad

L'ampliació del Prat fa trontollar les aliances del Govern

  • Forta oposició de Comuns, ERC i la CUP a l'ampliació de la tercera pista per la Ricarda
  • L'alcaldessa del Prat de Llobregat avança que la UE no validarà el projecte
Salvador Illa presideix la comisión técnica per l'ampliació de l'Aeropuert Joan Tarradellas
Salvador Illa presideix la comisión técnica per l'ampliació de l'Aeropuert Joan Tarradellas EFE

Es complica l'estabilitat de la legislatura a Catalunya. La proposta d'ampliació de la tercera pista de l'aeroport del Prat no ha agradat ni a ERC ni als Comuns. Una tensió de les relacions que arriba tot just després de l'aprovació de tres suplements de crèdit i abans que comencin les negociacions pels pressupostos de l'any vinent.

Oposició de Comuns i ERC

Els més contundents han estat els comuns. El portaveu de la formació al Parlament, David Cid, considera que és "una operació del segle XX" i alerta de l'impacte no només ambiental sinó també en forma de més pressió turística i sobre l'habitatge per la ciutat de Barcelona. Cid ha estat especialment contundent contra la proposta d'ampliació de la tercera pista perquè "suposarà passar als 90 vols per hora, el que pot arribar a incrementar en 20 milions els passatgers, fins a un total de 70 milions anuals", ha lamentat.

La portaveu dels republicans, Elisenda Alamany ha retret al president català que s'hagi oblidat d'explicar que ha estat "la voluntat d'AENA" que l'aeroport de Barcelona no sigui "de primera". Assegura que ha "és un despatx de Madrid el que vol que el Prat sigui un aeroport subsidiari de Barajas" i ha exposat l'aposta del gestor aeroportuari per convertir-lo en una terminal "low cost". En aquest sentit, ha reclamat "ambició nacional" a Illa i l'ha instat a arrencar a AENA la gestió de l'aeroport.

Rebuig de CUP i Junts

També Junts per Catalunya ha denunciat la proposta "unilateral i sense consens" de Salvador Illa per a l'ampliació de l'aeroport del Prat. Així ho ha criticat la portaveu del grup parlamentari, Mònica Sales, que ha evitat valorar el projecte concret. "L'ampliació que ens cal és el traspàs integral" de titularitat i la gestió de la infraestructura a la Generalitat, ha defensat la també vicepresidenta del partit.

Els primers a carregar contra la decisió del Govern han estat la CUP. El seu portaveu parlamentari, Dani Cornellà, ha emplaçat Illa a "donar la cara" al Parlament i a "rectificar". En aquest sentit, han registrat la petició perquè el president català comparegui al ple de la Cambra. Cornellà també ha convidat Esquerra i Comuns a posicionar-se "sense eufemismes" en contra de l'ampliació de l'aeroport. Els ha preguntat si també "seran una crossa" del PSC en aquest tema.

Suport de Barcelona

L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha defensat la importància de l'ampliació de l'Aeroport del Prat per "ser competitius" i en especial per l'economia de Catalunya i la capital catalana. Collboni ha afegit que "volem que la gent de Barcelona tingui oportunitats, i això passa per estar connectats amb els centres de decisió i innovació del món sense haver de passar per Madrid o Frankfurt".

L'alcalde ha celebrat "la mínima afectació ambiental" del projecte que ha presentat Salvador Illa tot i que també ha reconegut que no coneix "tots els detalls" donat que l'ampliació de l'aeroport "no és una competència" de l'Ajuntament.

Oposició del Prat

Per la seva banda, l'alcaldessa del Prat de Llobregat, Alba Bou, ha advertit que la proposta que planteja la Generalitat no és bona "ni per l'ecosistema del delta ni per la ciutadania". En aquest sentit, ha mostrat la seva frontal oposició a un "projecte ampliacionista del Prat que no mira el futur".

Bou ha advertit que "els ecosistemes naturals són únics i no entenen de termes municipals" en clara referència a la proposta de compensar l'afectació amb la renaturalització d'altres zones. A banda, l'alcaldessa del Prat adverteix que la proposta haurà de passar per la UE, que "no validarà el projecte". A més, ha lamentat que "en cap cas" ha estat consensuada amb el territori" com ha defensat Illa en la seva compareixença.

En canvi, l'alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, del PSC, considera "necessària" l'ampliació. Badia destaca que l'opció escollida garanteix "la pau acústica" dels veïns del seu municipi. "Podem estar tranquils", ha afegit.