Enlaces accesibilidad

L'ampliació del Prat preveu una inversió de 3.200 milions d'euros i allargar la tercera pista en 500 metres

  • Per compensar els efectes mediambientals, es crearà una anella verda al voltant de l'aeroport de 250 hectàrees
  • La previsió del Govern és que les obres estiguin enllestides l'any 2033
Imatge aèria de la torre de control i la tercera pista de l'aeroport del Prat
Imatge aèria de la torre de control i la tercera pista de l'aeroport del Prat | ACN

La Generalitat, el Govern central i AENA han arribat a un acord per ampliar l'aeroport del Prat que preveu una inversió de més de 3.200 milions d'euros. El pacte contempla l'allargament de la tercera pista en 500 metres que passarà a fer 3.160 metres.

L’ampliació del Prat allargarà 500 metres la tercera pista

"El mínim necessari per garantir vols intercontinentals amb emissions de fuselatge ample i amb la mínima incidència possible en els espais d'interès natural", ha remarcat Salvador Illa en la roda de premsa per presentar el pla.

El projecte aprovat contempla l'allargament de la pista en direcció a La Ricarda i El Remolar, zones d'espessos canyissars i pinedes protegides per la Xarxa Natura 2000. És a dir, protegides per la Unió Europea.

Salvador Illa ha destacat, en aquest sentit, que la proposta compta amb "les màximes exigències ambientals" i està basada en el "màxim rigor tècnic".

Llum verda a l'ampliació de l'aeroport del Prat

Tot i això, la reordenació no preveu afectar la llacuna i que mantingui la seva capacitat d'aigua. Per minimitzar l'impacte, s'habilitarà una àrea de seguretat vegetal de 240 metres i s'evitaria tocar la superfície d'aigua. Al Sud, a tocar del Remolar, s'inclou una zona pavimentada de 60 metres.

Per a compensar la destrucció d'aquesta zona natural, es crearà una anella verda al voltant de l'Aeroport del Prat que, segons el president del govern, multiplicarà per 10 l'àrea natural afectada per l'ampliació. Així doncs, es proposa renaturalitzar 250 hectàrees i es crearà un fons natural perquè l'aeroport i Aena contribueixen a la preservació de la natura de la zona.

Els següents passos són la redacció del pla director de l'aeroport perquè es pugui aprovar el 2028, que les obres s'iniciïn el 2030 i que tot el projecte estigui enllestit el 2033.

Una inversió total de 3.200 milions d'euros

Més enllà de l'allargament de la tercera pista, l'ampliació contempla obres per reacondicionar les terminals T1 i T2 i la zona d'aparcaments. A més, es plantegen connexions amb trens fins als aeroports de Girona i Reus.

La decisió consensuada en la comissió tècnica on s'integren les tres administracions, també preveu la construcció d'una terminal satèl·lit, que comportarà la construcció d'un tren subterrani per connectar-la amb la T1. El calendari és que tot estigui llest abans del 2033.

L'objectiu de l'ampliació és aportar més capacitat a l'aeroport i convertir-lo en un "hub intercontinental". La previsió és que quan s'acabin les obres se superin els 50 vols internacionals actuals i augmentar la capacitat del nombre de passatgers que el 2024 van assolir el rècord de 55 milions.

Les altres propostes d'ampliació

Abans d'arribar a aquesta solució per la tercera pista, han estat moltes les formulades fins ara. Foment del Treball va encarregar un estudi on proposava que s'allargués la pista 840 metres sobre La Ricarda amb pilones per superar l'aigua. Així doncs, es preveia la construcció d'una estructura d'uns 300 metres de llarg per uns 200 d'ample sostinguda per pilons de 55 metres, que hauria allargat la pista fins als 3.500 metres. La iniciativa va ser rebutjada pel Port de Barcelona perquè impedia el futur creixement de la infraestructura portuària, així com de l'Ajuntament del Prat.

La més original va ser la formulada per diversos enginyers, entre ells, Joaquim Coello, així com diversos economistes com l'exconseller Andreu Mas-Colell. La seva proposta era construir una nova pista sobre el mar. Coello defensava que tindria menys impacte pel medi ambient perquè es construiria sobre una zona molt sorrosa i no pertorbaria les aus de la Ricarda i el Remolar.

Acord després del darrer intent fa quatre anys

L'acord per ampliar el Prat arriba quatre anys després del darrer intent iniciat pel president del govern, Pedro Sánchez, i l'antic president de la Generalitat, Pere Aragonès. En les negociacions d'aquell moment ja es preveia allargar la tercera pista, construir una terminal satèl·lit, així com fer les connexions amb tren fins als aeroports de Reus i Girona. Tot i això, el pacte no es va assolir.

Poc després de la presa de possessió de Salvador Illa com a president de la Generalitat, el Govern va aprovar el 3 setembre 2024, la reactivació de la comissió tècnica Estat - Generalitat per a l'ampliació de l'aeroport del Prat.

El món econòmic celebra l'ampliació

El món empresarial i econòmic han celebrat l'anunci del projecte de l'ampliació de l'aeroport del Prat. Des de la Cambra de Comerç de Barcelona ho han qualificat com a "primer pas per a la transformació global", a la vegada que han demanat millorar les connexions ferroviàries entre els diferents aeroports de Catalunya i amb l'alta velocitat.

El vicepresident de la Cambra, Miquel Martí, ha destacat que la infraestructura és "cabdal" per atraure inversió i talent.

Des de Foment del Treball feliciten al president Illa per la proposta i reclamen a l'executiu que nomeni aviat un responsable per redactar el pla director de l'aeroport. La patronal calcula que l'ampliació pot incrementar el PIB català del 6,8% al 8,6%.

Oposició frontal de les entitats ecologistes

La plataforma Zeroport, que agrupa diferents entitats ecologistes, ha manifestat aquest dimarts davant el Palau de la Generalitat el seu rebuig al projecte d'ampliació. "Es tornaran a trobar una oposició frontal per part de la gent", han advertit.

Mentre critiquen que davant l'emergència climàtica es faci aquesta actuació que diuen "suposarà més contaminació i escalfament global".