Enlaces accesibilidad
Trànsit

Inici del macropont amb un repunt de la sinistralitat

Per
Vehicle accidentat el 17 de novembre a Avinyonet de Puigventós (Alt Empordà) | ACN
Vehicle accidentat el 17 de novembre a Avinyonet de Puigventós (Alt Empordà) | ACN

Des de l'inici de l'operació sortida del macropont de desembre han mort en accidents de trànsit 3 persones a la xarxa viària catalana. 3 víctimes mortals que eleven a un total de 152 les persones que han perdut la vida enguany a les carreteres i vies ràpides.

El primer dels accidents va passar la tarda de dissabte al punt quilomètric 58 de la C-55, a l'altura de Cardona (Bages). Per causes que s'investiguen, tres turismes i una furgoneta van xocar i com a conseqüència va morir la conductora d'un dels cotxes.

Unes hores més tard, a quarts de cinc de la matinada d'aquest diumenge, un cotxe que circulava pel quilòmetre 3,5 de la BV-2242 a Piera (Anoia) ha sortit de la via. La passatgera del davant, una noia de 18 anys veïna de Piera, ha mort i la conductora ha resultat ferida menys greu i l'han traslladada a l'Hospital d'Igualada.

Al voltant de les 7 del matí ha arribat l'avís d'un altre accident que ha passat al punt quilomètric 5,5 de la C-59, a l'altura de Palau-solità i Plegamans (Vallès Occidental). Arran d'un xoc frontal entre dos cotxes, amb un tercer vehicle implicat, un dels conductors ha mort i quatre persones més han resultat ferides i les han evacuat a centres hospitalaris. En concret, dues a l'Hospital de Mollet, una al de Granollers i una altra al de Sabadell.

La víctima mortal és un noi de 29 anys, jugador d'hoquei sobre patins de Caldes de Montbui, segons ha informat la Reial Federació Espanyola de Patinatge.

Radiografia de la sinistralitat viària a Catalunya

En el que portem d'any han mort a les carreteres catalanes 152 persones. La xifra no és especialment dolenta si tenim en compte l'evolució dels últims anys però les autoritats de Trànsit estan sorpreses pel repunt que s'ha donat aquest mes de novembre, quan en poc més d'una setmana han perdut la vida 15 persones. Amb tot, però les dades de reducció de mortalitat es van consolidant any rere any.

També la xifra d'accidents greus, és a dir, amb morts o ferits, ha anat a poc a poc disminuint. A falta de consolidar les dades d'aquest 2022, en l'última dècada s'ha observat una baixada de l'accidentalitat, tot i que els dos anys de restriccions de mobilitat a causa de la pandèmia (2020 i 2021) fan difícil de dir si la tendència que es portava segueix pel bon camí

En tot cas, la comparativa entre els anys 2010 i 2019 ofereix un balanç positiu. S'ha reduit la xifra de gairebé tots els tipus d'accidents greus, tret dels derivats de sortides de calçada, que han augmentat. Com a possibles causes es pot apuntar a un augment de les distraccions, com per exemple manipular el telèfon mòbil amb el vehicle en marxa, i l'excés de velocitat.

Contràriament al que es pot pensar, la majoria d'accidents a Catalunya es produeixen en zona urbana i des del confinament han repuntat de manera significativa. Tot i això es mantenen per sota dels registres de fa 10 anys, igual que els accidents en carretera, que acumulen però la major part de les víctimes mortals i sinistres amb seqüel·les per a les persones.

El tipus d'accident més habitual a la xarxa viària catalana és el d'una col·lisió de vehicles en marxa. Cada any n'hi ha de mitjana 789, seguits a força distància pels atopellaments (381) i les sortides de calçada (234).

Segons el Departament d'Interior, pel que fa als col·lectius vulnerables durant aquest 2022 i fins al 31 d’octubre han mort a la xarxa viària catalana un total de 36 motoristes, un 12,2% menys que el 2019, quan se’n van registrar 41. En canvi, ha augmentat el nombre de vianants morts (16) fins a un 45,5% respecte al 2019 (11).

Els perfils més fràgils de la mobilitat en carretera, sumen 59 víctimes mortals i representen el 45% dels morts a la xarxa viària de Catalunya. A més dels 36 motoristes i dels 16 vianants finats, han mort 6 ciclistes i 1 usuari de vehicle de mobilitat personal, com ara patinets, tot i que tenen prohibida la circulació per la xarxa viària interurbana.