Dr. Joan Caylà: "Hi ha polítics que encara no entenen la gravetat de la pandèmia"
- "És increïble que hi hagi 200 morts cada dia per una malaltia infecciosa"
- "No hi ha prou indicadors per fer front a la pandèmia"
- Joan Caylà alerta que les Unitats de Cures Intensives estan quedant desbordades
- Entrevista a 'En Directe a Ràdio 4' | Ràdio 4
L'epidemiòleg Joan Caylà, ha lamentat que hi hagi encara responsables polítics que no "s'adonin" de la gravetat del problema: "És increïble que hi hagi 200 morts cada dia per una malaltia infecciosa en un país desenvolupat l'any 2020". Segons les últimes dades Caylà ha explicat que hi ha entre 500 i 600 nous positius per cada 100 mil habitants en catorze dies.
No hi ha prou indicadors
El Dr. Caylà, president de la Fundació Unitat d'Investigació en Tuberculosi de Barcelona, ha considerat que s’hauria d'haver afavorit el diagnòstic precoç a l’estiu: "Era assumible fent estudis de contactes, però es va anar aparcant pensant que el problema seria a l’hivern i ha arribat abans”. També ha reclamat que no hi ha prou indicadors per fer front a la pandèmia, com ara dades resultants de l'aïllament o de les quarantenes: "No sabem l'estudi de contactes i el que sabem ho és aproximadament. Caylà ha explicat que els indicadors permetrien saber quines coses s'estan fent bé i quines no i servirien per unificar criteris.
La mortalitat està augmentant i les UCI's queden desbordades
Per l'epidemiòleg, les dades mostren actualment un augment de la mortalitat i que les Unitats de Cures Intensives -UCI- estan quedant desbordades. Sobre la possibilitat que es torni a un confinament generalitzat Caylà ha explicat que si la població es prengués seriosament les mesures de prevenció, no seria necessari: "Si els no convivents estiguessin a dos metres i amb mascaretes, si els pacients en quarantena ho complissin, si es milloressin els CAP, la detecció ràpida, si tot això funcionés, no caldria".
A Madrid hi ha una sobre-mortalitat
A Madrid es fan menys tests, se’n detecten menys casos, però hi ha una sobre mortalitat que ha arribat a 2.244 persones, de les més altes que hi ha a les comunitats autònomes, hi ha alguna cosa que no acaba de quadrar.