Enlaces accesibilidad

El Parlament impulsa la llei del taxi que redueix les VTC i blinda el servei públic

  • PSC, Junts, ERC, Comuns i CUP registren la proposició de llei que ordena el transport amb conductor a Catalunya
  • La norma preveu quatre tipologies de servei, més control de dades i requisits lingüístics més exigents
La Generalitat deixarà de renovar les llicències a les VTC urbanes a Barcelona
La Generalitat deixarà de renovar les llicències a les VTC urbanes a Barcelona
Maria Bosch | Ferran Cuixart

Els vehicles de transport col·lectiu, coneguts com a VTC, podrien desaparèixer definitivament de Barcelona. Després d'anys de conflicte en el sector, el Govern està preparant la nova llei del taxi que deixarà de renovar les llicències als Uber i Cabify i blinda els taxis com a servei base.

Catalunya impulsa una nova llei per regular taxis i VTC

La nova norma, registrada com a proposició de llei al Parlament per PSC, Junts, ERC, Comuns i CUP, defineix quatre tipologies de servei: taxis, VTC, vehicles d'alta disponibilitat i limusines. A més, preveu la creació d'una infraestructura de dades que permetrà controlar i millorar el servei, amb informació objectiva sobre l’activitat de cada tipologia.

Actualment, hi ha un miler de llicències de VTC a l'àrea metropolitana, però amb la nova llei s'eliminaran a mesura que vagin caducant. La Generalitat calcula que 600 llicències urbanes decauran amb l'entrada en vigor de la llei, tot i que la intenció és fer una "transició suau". I 300 més podran continuar operant un temps més en compliment de sentències judicials fins que també expirin les llicències.

La norma també preveu que els vehicles d'alta disponibilitat s'hagin de reservar amb dues hores d'antelació i que el servei duri com a mínim una hora. Les VTC quedaran limitades a trajectes interurbans, sense possibilitat de prestar servei urbà dins l'AMB.

Posicionament dels grups parlamentaris

  • PSC: defensa la infraestructura de dades com a eina per millorar el servei i garantir el compliment de la llei.
  • Junts: aposta per millorar la seguretat jurídica i acompanyar les 4.000 llicències de VTC existents. Proposarà elevar el requisit lingüístic del català de B1 a B2.
  • ERC: destaca la importància de garantir els drets lingüístics dels usuaris i millorar la geolocalització per prevenir infraccions.
  • Comuns: subratllen que el debat no ha de limitar-se a Barcelona, sinó que afecta també zones rurals on el taxi és essencial.
  • CUP: defensa millores laborals per als treballadors de VTC i considera la llei una eina per blindar el públic davant l'economia de plataforma.

Reaccions del sector

El sector del taxi, després d'anys de lluita contra Cabify i Uber, s'ha mostrat satisfet amb la nova llei que blinda el sector. El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, ha celebrat la llei com a fruit de la lluita del sector i ha destacat que molts conductors de VTC ja s'estan incorporant al taxi, on les condicions laborals són millors. Ha afirmat que el règim sancionador serà dur per garantir un servei de qualitat, i que el taxi es convertirà en la millor opció per a l'usuari i per a la sostenibilitat urbana.

Per contra, la patronal Unauto ha criticat la proposta per haver-se elaborat "a esquena del sector" i ha anunciat un recurs judicial i una reclamació de 80 milions per danys patrimonials. També proposen que les VTC puguin continuar operant si són vehicles elèctrics, i han convocat una concentració el 23 de setembre davant la seu de Territori.