S'enfilen les multes a Barcelona per aparcament indegut de bicicletes
- L'Ajuntament ha imposat 2.500 sancions aquest 2025, de les quals s’ha cobrat un 80%
- L’ús dels carrils bici ha crescut un 17% en un any, amb la Diagonal com la via més concorreguda
Caminar per Barcelona i trobar-te una bicicleta mal aparcada és habitual. Tot i que aquestes bicicletes de lloguer per minuts tenen pàrquings habilitats, sovint acaben deixades enmig de la vorera. “No he vist mai que posin multa; aparquen on volen”, es queixa el veïnat.
Al barri Gòtic, amb carrers estrets i gran part de les més de 3.500 bicicletes que hi ha a la ciutat, la convivència es fa complicada. L’Ajuntament és conscient del problema i sanciona les empreses concessionàries, que alhora traslladen la multa a l’usuari. Aquest 2025 ja s’han imposat 2.500 sancions, amb un cost mitjà de 100 euros, de les quals s’ha cobrat un 80%.
Malgrat la bona relació amb les companyies, el gerent de l’Àrea de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans, Xavier Patón, adverteix que no descarten mesures més dures: “Si no complissin de manera habitual amb la reubicació de les bicicletes, se’ls podria retirar la concessió.”
Les empreses, per la seva banda, defensen que posen facilitats. Juan Luís Fernández López, director de polítiques públiques de Bolt a Espanya, explica que l’aplicació mostra zones permeses i prohibides per aparcar abans de finalitzar el trajecte.
Creix l’ús de carrils bici a Barcelona
Paral·lelament, la mobilitat sostenible guanya terreny. L’ús dels carrils bici ha augmentat un 17% respecte al juny de 2024. L’avinguda Diagonal és la via amb més afluència, especialment entre Francesc Macià i Glòries.
El Samuel, un usuari habitual, assegura que fa cinc anys que es mou amb bicicleta i que els carrils han millorat notablement: “N’hi ha molts més, i per mi és molt millor que anar amb cotxe o transport públic.” Tot i això, adverteix que evita els carrils de doble sentit, que considera “més perillosos”.
Els turistes també hi tenen un paper destacat, sobretot a l’estiu. L’Orkun, un visitant de Turquia, destaca que Barcelona és “una ciutat molt plana”, la qual cosa afavoreix l’ús de la bici. El seu únic inconvenient són els trams en obres, sovint sense passos alternatius habilitats.