Educació paralitza les adjudicacions docents per incidències i repetirà el procés
- La conselleria demana disculpes, informa a partits i sindicats i demana comparèixer al Parlament
- Junts exigeix "mesures dràstiques" a Niubó i la CUP reclama que cessi els responsables de les incidències en el procés
La Conselleria d’Educació i Formació Professional de la Generalitat ha decidit paralitzar les adjudicacions de places docents per al curs 2025-2026 després de detectar “incidències no justificades” en el procediment. Segons han informat el departament, s’ha obert un expedient informatiu. Les llistes tenien errors en l'ordre de preferència i places mal adjudicades. Els sindicats denuncien la manca de transparència.
El director general de Professorat del Departament d'Educació, Josep Maria Garcia Balda, reconeix que hi ha 700 o 800 places mal adjudicades, però que pot "haver-hi un efecte acordió" que afecti una bona part dels 57.000 professionals que depenen del resultat. Adverteix que la incidència ha estat per un factor humà i que és tan gran que s'havia d'aturar el procés i començar-lo de nou.
Les irregularitats detectades inclouen l’assignació de places a personal interí que, segons la normativa vigent, haurien d’haver estat adjudicades a funcionaris. Aquest error invalida tot el procés, ja que qualsevol alteració en una plaça afecta la resta de l’estructura d’adjudicació.
Educació depurarà responsabilitats
El Departament està investigant l’origen de les incidències i ha assegurat que, si es confirma que són fruit d’una irregularitat administrativa, es depuraran responsabilitats. L’objectiu és repetir el procés amb garanties i que tots els docents tinguin la seva plaça assignada la setmana vinent.
Davant la gravetat de la situació, la consellera Esther Niubó ha sol·licitat una compareixença urgent davant la Comissió d’Educació i FP del Parlament. A més, s’ha informat tant els socis d’investidura com a la resta de grups parlamentaris, i des del Departament s’han demanat disculpes públiques a tots els afectats.
Petició de responsabilitats polítiques
Junts ha exigit a la consellera d’Educació, Esther Niubó, que prengui “mesures dràstiques” arran de la paralització del procés. La portaveu del partit a la Comissió d’Educació del Parlament, Anna Erra, ha denunciat el “desgavell” i ha expressat la seva preocupació per l’impacte que pot tenir en més de 45.000 docents. També ERC ha reclamat que el Govern resolgui l'error de manera "immediata", i ha reiterat que les irregularitats són "un despropòsit molt gran".
També la CUP ha demanat a Niubó, que "depuri responsabilitats" i hi hagi el "cessament" dels responsables. La cap de files al Parlament, Laia Estrada, ha dit que "és un escàndol que no pot quedar sense conseqüències". En aquest sentit, la diputada anticapitalista ha criticat que "tot apunta que no és cap error informàtic, sinó una decisió incorrecta, negligent i fraudulenta".
Què ha passat exactament?
- 878 places que havien de ser assignades a funcionaris de carrera han estat adjudicades a interins, fet que vulnera la normativa vigent.
- A més, unes 800 places no van aparèixer ni en les llistes provisionals ni en les definitives.
- Aquestes incidències podrien afectar uns 45.000 docents, molts dels quals depenen del resultat per decidir on viuran o treballaran el curs vinent.
Reaccions i conseqüències
- El Departament ha invalidat tot el procés i ha anunciat que es repetirà la setmana vinent, amb la presència del Síndic de Greuges i dels sindicats docents per garantir la transparència.
- S’ha obert un expedient informatiu per aclarir si es tracta d’un error tècnic o d’una irregularitat administrativa.
- Sindicats com USTEC-STEs han denunciat també altres irregularitats, com la no aplicació correcta de criteris com l’antiguitat, la nota d’oposició o el número de la borsa.
- Partits polítics com Esquerra, la CUP i Junts han demanat depurar responsabilitats, mentre que el PP exigeix dimissions immediates.