Enlaces accesibilidad

Escalada de temperatures amb alerta per salut i incendis forestals

Una dona beu aigua d'una font a la vora de la canalització del riu Segre, a Lleida. | ACN
Una dona beu aigua d'una font a la vora de la canalització del riu Segre, a Lleida. | ACN

La calor extrema ha donat un petit respir, però ventalls en mà i ventiladors en marxa perquè torna divendres i el cap de setmana per sobre de l'habitual. Protecció Civil ha activat el pla PROCICAT per les altes temperatures i demana als ajuntaments que habilitin llocs frescos o sales amb aire condicionat.

Els termòmetres es disparen i arribaran als 40 °C en moltes comarques de l'interior, a Ponent i a les Terres de l'Ebre, mentre que al litoral se situaran entre els 30 i els 34 °C. La província de Barcelona podria quedar al marge amb màximes de 32 °C i Tarragona ja es ressent: els boscos de Ribera d'Ebre, Terra Alta i el Priorat posen l'alerta pel risc elevat d'incendi.

Una calorada que no només es notarà per terra, sinó també per mar, ja que estem enmig d'una onada de calor marina al mar Mediterrani occidental, amb temperatures de la superfície molt per sobre de la mitjana climàtica.

Com evitar patir un cop de calor?

Les onades de calor repercuteixen sobre el confort, però sobretot influeixen en l'estat de salut de la població. Persones amb malalties cròniques, mainada i gent gran són els qui més pateixen els efectes. Un cop de calor podria arribar a tenir conseqüències fatals.

Efectes negatius de la calor extrema en la salut i com evitar-los

"Pot afectar el ronyó, pot haver-hi menys producció d'orina, pot haver-hi patologies respiratòries que es poden agreujar i justament per intentar compensar l'increment de temperatura en el propi cos", explica el Dr. Jordi Mestres, vocal de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC).

Entre els col·lectius de risc també hi ha les persones que treballen a l'aire lliure. "És gent que treballa camp o a la construcció, que es mareja o té vòmits", explica la Dra. Míriam Boira, coordinadora de l'EAP de Flix.

Els serveis d'emergències recomanen a la població que no surti de casa a les hores centrals del dia, evitar l'exercici físic intens exposat al sol i que procuri hidratar-se sovint. Alhora, Mestres assegura que "a part d'aigua, hem d'incorporar els electròlits que perdem amb la suor, i per tant incorporar gaspatxo, les cremes fredes, fruita...".