Barcelona "millora en neteja, seguretat i habitatge" durant el mandat de Collboni
- El 85% del Pla de Govern ja està en marxa, amb un 56% en fase d'execució
- JuntsxBCN diu que el govern està "acabat" i creu que no trobarà suports estables
Després de dos anys de mandat, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha tret pit de les actuacions del govern municipal. Assegura que ha respost a les principals prioritats ciutadanes, d'abans i després d'entrar al càrrec.
Segons explica, el 29% de les accions previstes al Pla d’Acció de Govern ja estan completades i un 56% es troben en fase d’execució, fet que situa el grau d’implementació en el 85%.
“🔸 Collboni defensa els 2 primers anys de mandat amb més economia, neteja, seguretat i habitatge.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) May 21, 2025
S’han aprovat 412 mesures i han baixat les execucions pendents | @RTVECatalunya pic.twitter.com/GvrtVnQUYq“
Neteja, seguretat i habitatge
L'Ajuntament ha posat l’accent en tres àmbits que, assegura, concentraven les principals preocupacions de la ciutadania: la neteja, la seguretat i l’habitatge.
En neteja, ha celebrat que el percentatge de barcelonins que la veuen com el principal problema ha baixat del 16% al 5%. Ho atribueix a una inversió d’1 milió d’euros diaris, l’ampliació de plantilla a 4.500 treballadors i més torns i hores de servei.
En matèria de seguretat, ha remarcat la tasca coordinada amb Mossos, el reforç de la Guàrdia Urbana i l’obertura de quatre jutjats per combatre la multireincidència. Les dades apunten a una reducció del 16% dels delictes a Ciutat Vella en el primer quadrimestre, i del 5,6% en el conjunt de la ciutat el darrer any.
L’accés a l’habitatge ha estat una altra de les prioritats per a. L’alcalde ha destacat la declaració de Barcelona com a zona tensionada, que ha permès limitar els preus del lloguer amb una caiguda inicial del 4,5%. També ha recordat com Barcelona és "l'única ciutat al món que ha decidit eliminar tots els pisos turístics l’any 2028", amb l’objectiu de recuperar 10.000 habitatges per a ús residencial.
A més, ha assegurat que hi ha 5.000 habitatges públics en construcció i que s’ha doblat la producció anual respecte al mandat anterior.
Economia en creixement
Collboni ha subratllat que l’economia barcelonina creix per sobre de la mitjana catalana i espanyola, amb un increment del PIB del 3,7%. També ha celebrat l’atracció d’inversions com la nova seu d’AstraZeneca, i l’impuls de l’ecosistema tecnològic i d’start-ups.
"Més ingressos fiscals per a les administracions, la qual cosa ens permet fer les polítiques públiques que estem fent". Entre elles: l'aposta climàtica. Ha destacat mesures com el Pla Clima, que ha aconseguit la plantació de 9.000 arbres, la creació de 22 hectàrees de verd urbà, o la conversió del 25% de la flota d’autobusos a emissions zero. Alhora, ha dit qye Barcelona, "és la ciutat de l’Estat amb més punts de càrrega elèctrica, i en sumaran 3.000 més".
Voluntat de desmassificar l'activitat turística
Diverses entitats veïnals fa anys que reclamen millor convivència i menys dedicació al turisme. Respecte d'això, l'alcalde ha afirmat que vol desmassificar la ciutat i que s'ha de deixar de promoure. "La ciutat ha fet un gir en aquesta matèria. És necessari per a la nostra economia, però la ciutat no pot estar sotmesa i tampoc l'espai públic ni la convivència".
Les mesures del seu mandat, explica, han estat l’augment de la taxa turística al màxim legal, la seva reinversió social, per exemple amb la climatització de 54 escoles públiques a través del Pla Clima Escola, i acords per reduir terminals i creueristes.
Gran inversió social
En l’àmbit social, el pressupost ha crescut un 16% en dos anys, arribant als 498 milions, i la inversió per càpita ha pujat dels 254 euros fins als 259. Collboni ha reivindicat avenços en atenció domiciliària, beques menjador i habitatges amb serveis per a gent gran, així com l’ampliació de CAP com el del Raval Nord i la Barceloneta.
En cultura, ha recordat les ampliacions del MACBA i del MNAC, així com la rehabilitació del Teatre Arnau.
Projectes desbloquejats i pendents
En urbanisme, ha valorat la reactivació de projectes com Vallcarca, la nova Rambla, Via Laietana, la reforma de l’Hospital Clínic o la pacificació de l’Eixample. En aquest punt, ha assegurat que es manté el compromís d’enllaçar els tramvies.
Mentre que, en relació amb els projectes pendents, Collboni ha esmentat l’ordenança de convivència i la modificació del 30% d’habitatge protegit, que s’estan negociant amb els grups. Ha celebrat que s’ha restablert el diàleg amb Junts, especialment en aquest últim punt, i ha admès que els debats interns d'alguns grups i partits "dificulten" la interlocució o la capacitat d'arribar a acords.
Tanmateix, ha valorat que quan han volgut parlar ho han fet i s'han aprovat moltes decisions "amb majoria". Segons ha dit, s'han aprovat al plenari municipal 412 expedients, un 98%, excepte els pressupostos i les ordenances fiscals. Fins i tot ha parlat de la seva voluntat de ser reelegit com a alcalde, tot i que "el partit és el que ha d'avalar el candidat", conclou.
Crítiques de l'oposició
La presidenta del grup de Barcelona en Comú, Janet Sanz, ha demanat un ple extraordinari perquè l'alcalde "es vegi obligat a explicar el balanç del mandat i el fracàs del govern", i ha considerat l'explicat avui "tot fum i poca brasa".
D'altra banda, Junts diuen donar "formalment per acabat aquest mandat municipal". Defensen que han estat "dos anys dolents" i que els següents difícilment serviran per "trobar la sortida que necessita la ciutat", sentencia Jordi Martí i Galbis.
“🗣️ L’alcalde Collboni torna a fer un exercici de propaganda de tot allò que diu que farà i no acaba fent.
— Junts per Barcelona (@Junts_BCN) May 21, 2025
❌ El veritable balanç de mig mandat municipal és que Jaume Collboni no se’n surt.
El seu govern és un fracàs ⤵️ pic.twitter.com/izUXaCMYBp“
El president del grup del Partit Popular, Daniel Sirera, ha fet broma dient que el que anava a valorar era "la campanya Barcelona Millora que avui ha presentat l'alcalde" i ha considerat "peculiar que l'alcalde digui que Barcelona va millor quan totes les dades assenyalen que està igual o pitjor que abans".
“Incapaz de acabar con la inseguridad y el incivismo.
— Dani Sirera (@danielsirera) May 21, 2025
260 robos, 220 hurtos y 3 agresiones sexuales cada dia.
A Collboni, Barcelona le queda grande. pic.twitter.com/OKd4J99O3o“
El portaveu d'Esquerra, Jordi Coronas, ha assenyalat el paper determinant d'ERC, tant mentre va governar la Generalitat com des de l'ajuntament, per a "les grans coses de les quals avui l'alcalde ha pogut treure pit". També ha ironitzat sobre el 85 % de compliment del pla del mandat que ha anunciat l'alcalde: "Pot ser a causa de dues coses. Una, que no és cert el que està explicant o, dos, que el pla de mandat era molt poc ambiciós".