El sector porcí veu una oportunitat en la guerra d'aranzels de Trump
- Els productors de porcí de Lleida confien que els aranzels dels EUA pot afavorir les exportacions al mercat asiàtic
- Salvador Illa i Òscar Ordeig es reuneixen amb representants del sector agroalimentari
El sector porcí de Catalunya veu com una oportunitat la guerra comercial encetada per Donald Trump. Espanya és el país amb més pes a la Unió Europea en aquest sector i el principal proveïdor a la Xina.
Precisament, per analitzar els diferents escenaris, el president de la Generalitat, Salvador Illa i el conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, es reuneixen aquest dimecres amb representants del sector agroalimentari.
Amb la mirada posada a Àsia
L'encariment de les importacions nord-americanes al mercat asiàtic podria acabar beneficiant de retruc els productors de porcí lleidatans que exporten al gegant asiàtic. Jaume Bernís, cap del sector porcí de la JARC, assegura que “la nostra carn de porc pot resultar més barata per l’aplicació d’aranzels als EUA i a més els receptors ja coneixen la qualitat de la nostra carn”.
També Rossend Saltiveri, d’Unió de Pagesos, recorda que “l’anterior mandat de Trump ja va afavorir les exportacions de porcí als països asiàtics”. En aquest sentit, els mercats més pot afavorir les exportacions catalanes són “la Xina, el Japó o Filipines”. Ara bé, els productors no amaguen la por a que s'especuli amb els aranzels, cosa que, asseguren, els perjudicaria a ells i als consumidors.
“🐖 El productors de porcí de Lleida confien que la guerra d'aranzels de Trump pot afavorir les exportacions al mercat asiàtic | @JARC_COAG @uniopagesos @RTVECatalunya pic.twitter.com/yhYbvMnFqM“
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) April 16, 2025
S'exporta la meitat de la producció
Espanya és el primer productor porcí a la Unió Europea. La meitat de la seva producció l'exporta i d'aquestes vendes a l'exterior més del 12% són a la Xina. El 2024 van destinar al país asiàtic unes 540.000 tones amb prop de 1.100 milions d'euros en valor.
Pel que fa a la investigació per competència deslleial que va iniciar la Xina l'any passat com a rèplica als aranzels als seus cotxes elèctrics que havia fixat la Unió Europea, el sector de moment no ha notat conseqüències.