Enlaces accesibilidad

El Govern demana una reunió "al més alt nivell" amb el Ministeri i Adif

  • La consellera de Territori creu que han de ser compatibles les obres que s'estan fent amb oferir un servei de més qualitat
  • Noves incidències obliguen a desallotjar 400 passatgers a Sants i alteren la circulació de trens d'alta velocitat i Rodalies
Passatgers de l'alta velocitat esperen al vestíbul de l'estació de Sants per poder accedir a les andanes
Roger Franco

El Govern ha anunciat la convocatòria aquest diumenge d'una reunió "urgent" i al "més alt nivell" amb el Ministeri de Transports i Adif per buscar “solucions immediates” a les incidències constants de l'última setmana a les línies ferroviàries catalanes. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, reitera les disculpes als usuaris i confia que serà possible compatibilitzar les obres que s'estan fent a la infraestructura amb un servei de molta més qualitat del que s'està oferint aquests dies.

Paneque no creu que els problemes d'ara siguin atribuïbles exclusivament als actuals dirigents i recorda que la Generalitat té la titularitat del servei des del 2010. En aquest sentit, critica que qui "ha tingut responsabilitats des de fa anys" no hagi fet els deures. Ara, assegura la consellera, s'estan executant una pila d'inversions endarrerides que haurien de posar a punt la infraestructura amb anys de retard, però avisa que a curt termini els resultats no es veuran i que caldrà espera un mínim de 2 anys per garantir el bon funcionament de la xarxa.

Noves incidències

La petició de la Generalitat arriba després de 3 noves incidències que aquest dissabte han alterat el funcionament de les línies d'alta velocitat i mitja dotzena de Rodalies. A primera hora del matí una avaria a la catenària al túnel de sortida de l'estació de Sants ha obligat a desallotjar 403 passatgers que anaven a bord d'un comboi de la companyia Ouigo, que tenia prevista la sortida a les 06:31h de Sants i arribada a Madrid a les 09:16h. S'ha tallat la tensió a tota l'estació per facilitar el desallotjament dels afectats, que han hagut de recórrer a peu per les vies una part del túnel fins a Sants. La incidència ha afectat totes les operadores (Renfe, Ouigo i Iryo) entre les 06:30h i les 08:40h.

Cap a tres quarts de nou s'ha pogut restablir la circulació per via única a la línia d'alta velocitat entre Sants i el Prat de Llobregat, però amb retards de 40 minuts. Al vestíbul de l'estació i en els accessos a les andanes s'han tornat a veure imatges caòtiques, d'aglomeracions i passatgers que demanaven informació sobre si el seu tren podria sortir i quan.

Aglomeracions al vestíbul de l'estació de Sants de Barcelona a la zona on s'accedeix a les andanes dels trens d'alta velocitat

Aglomeracions al vestíbul de l'estació de Sants de Barcelona a la zona on s'accedeix a les andanes dels trens d'alta velocitat

D'altra banda, cap a quarts d'una del migdia s'ha informat d'una nova incidència a la xarxa que en aquest cas ha obligat a interrompre la línia d'alta velocitat entre l'estació de Sants i la bifurcació de Mollet del Vallès. Segons Protecció Civil i Adif, el motiu ha estat una avaria en una vagoneta de reparació, que ha afectat tres trens, que han quedat aturats. Són combois que cobrien la línia Marsella-Madrid, un altre que feia el trajecte entre Barcelona i Figueres i un tercer que anava de París a la capital catalana. L'ens que gestiona la infraestructura ferroviària ha indicat que s'ha establert un servei alternatiu de transport per carretera per dur els passatgers fins a la destinació.

A la tarda, una tercera incidència ha alterat la circulació de mitja dotzena de línies de Rodalies (R1, R2, R2 Nord, R2 Sud, R3 i R4) on s'hi han acumulat demores superiors als 25 minuts de mitjana. Segons Adif, el problema s'ha localitzat a la bifurcació d'Aragó, que separa les vies que van des del Passeig de Gràcia cap a l'Estació de França o bé cap a l'estació del Clot.

Un cúmul de noves incidències, doncs, que s'afegeixen a la situació caòtica que es va viure divendres a la mateixa xarxa de Rodalies, i la que s'ha arrossegat durant tota la setmana amb especial incidència al corredor Sud, que uneix Barcelona amb el Baix Llobregat, el Garraf i les comarques de Tarragona. Divendres 8 línies de Rodalies i Regionals de Renfe van mantenir retards de més de mitja hora fins al final de la jornada. Tot plegat derivat de la incidència de primera hora del matí al subministrament elèctric de la catenària que va afectar el tram entre les estacions de Bellvitge-Gornal i El Prat de Llobregat.

L'avaria es va poder resoldre al voltant de les dues del migdia, però 5 hores més tard els retards generalitzats es mantenien. Els combois de les línies R14, R15, R16, R17, R2, R2 Nord, R2 Sud i R11 arrossegaven afectacions que podien superar la mitja hora, mentre que els de la línia R8 circulaven fora del seu horari. Poc abans de les nou de la nit Renfe va informar d'una nova incidència a l'R4 en el tram entre Sant Vicenç de Castellet i Terrassa Estació del Nord. Un problema no especificat a la infraestructura entre aquestes dues estacions va causar demores d'un quart d'hora de mitjana.