Els experts alerten del risc irreparable d’un trasllat dels murals de Sixena
- Experts en història de l'art adverteixen que seria fatal per a la conservació de les pintures
- L'Ajuntament de Barcelona insta a prioritzar els criteris tècnics i científics de conservació de les pintures
El litigi entre els governs de l'Aragó i Catalunya pels murals de Sixena exposats al MNAC continua sense tancar-se. Una vegada el Tribunal Suprem ha ratificat que el Museu mai n'ha estat propietari i que s'han de tornar, ara queda per veure si el trasllat és possible tècnicament. Des de Catalunya, els experts alerten del "risc elevadíssim" per la conservació de les pintures.
Davant d'aquesta situació, el president de la Generalitat, Salvador Illa, es mostra prudent. Assegura que no vol "obstruir" l'aplicació de la sentència i deixa en mans del MNAC l'execució. En canvi, el president de l'Aragó, Jorge Azcón, considera acreditada la possibilitat de fer un trasllat sense malmetre les obres i reclama la "col·laboració impecable" del govern català.
“🖼️ Preocupació pels riscos que comporta el trasllat de les pintures murals de Sixena del MNAC | @_macarenaleon @RTVECatalunya pic.twitter.com/ckSAs2J3p0“
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) May 29, 2025
Obres d'extraordinari valor
Les pintures de Sixena, exposades al MNAC des de 1961, per la seva qualitat extraordinària són un dels millors exemples de la pintura romànica ibèrica, de l'anomenat estil 1200. Les obres van ser rescatades el 1936, després que un incendi al Monestir femení de Santa Maria de Sixena, a Osca, provoqués un dany irreparable a les pintures.
En els pròxims dies es farà una convocatòria extraordinària del Patronat del MNAC, que incorpora ministeri, ajuntament i Generalitat, per debatre com continuar amb el procés i si es pot elevar al Tribunal Constitucional.
Reticència dels experts
Per Albert Velasco, professor de legislació i tutela de patrimoni artístic de la UdL, la sentència del Suprem és "una derrota de la història de l'art, la museologia i de la conservació preventiva". En una entrevista al Cafè d'Idees de Ràdio 4 i La2, alerta de quins seran els problemes tècnics que hi haurà si es decideixen arrancar de nou les pintures per a traslladar-les a Osca.
Això es deu a la cola feta de caseïnat càlcic, proteïna de la llet, amb què mitjançant la tècnica de l'strappo, les pintures de Sixena van ser fixades a les parets del MNAC.
Carme Ramells, cap del departament de Restauració Preventiva del MNAC, ha deixat clar que "si apareixen modificacions ambientals poden produir-se un seguit de reaccions químiques" que podrien malmetre les obres com ja ha passat en altres trasllats similars. "Poden generar-se sals que tinguin com a conseqüència el despreniment de partícules de pintura", alerta.
Manuel Castiñeiras, professor d'Història de l'Art de la UAB, també insisteix en la fragilitat de les obres que procedeixen "d'una pintura arrencada traslladada sobre una tela de cotó" i finalment instal·lada al MNAC.
Per Maria Antonia Argelich, directora del Centre d'Art d'Època Moderna de la Universitat de Lleida, el CAEM, el trasllat de les pintures "només es justificaria si les obres estiguessin exposades en un lloc on hi ha perill de conservació i apunta cap a altres formes alternatives d'exhibició".
Figures internacionals del món de l'art com la doctora experta en conservació de murals pictòrics Simona Sajeva o Gianluigi Colalucci, responsable de la restauració de la Capella Sixtina, ja s'han pronunciat en diverses ocasions en contra d'aquest trasllat.
Estira-i-arronsa amb l'Aragó
Amb aplaudiments, s'ha rebut a les Corts d'Aragó la sentència del Suprem. Des del faristol, missatge directe del president Jorge Azcón al president Illa. Reclama que el trasllat de les obres es faci immediatament i de forma incondicional. A més, demana a la Generalitat que "col·labori de forma impecable".
El president aragonès considera acreditada la possibilitat del trasllat donat que ho avala el fet que "s'ha fet el desmuntatge" de les mateixes en dues ocasions per enviar-les a Londres i Nova York. Segons Azcón també han estat traslladades fins a 7 vegades dins del MNAC.
Un missatge que el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha rebut al Japó, on continua amb el seu viatge oficial. Respecte a la sentència, diu que no vol "obstruir" la seva aplicació. Manté la seva habitual prudència i es limita a demanar anar amb compte per no malmetre les obres i, per tant, deixa a les mans del MNAC la decisió sobre com s'ha d'executar el trasllat.
L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, es limita a donar suport a la posició del Museu i la Generalitat. Aquest divendres, el ple de l'Ajuntament ha aprovat una declaració impulsada per Junts que insta a prioritzar els criteris tècnics i científics de conservació de les pintures. La iniciativa l'han signat també PSC, BComú i ERC.
El ministeri de Cultura, que forma part del patronat del MNAC, aposta per l'entesa entre totes dues administracions. Ara caldrà veure com i quan es farà el trasllat i quin és el cost econòmic i cultural.
L'Aragó amenaça d'entrar-hi a la força
La consellera d'Educació, Cultura i Esports del govern de l'Aragó, Tomasa Hernández, ha assegurat que els seus tècnics "entraran" al MNAC si el museu no vol executar la sentència del Suprem. En una entrevista a Els Matins de TV3, Hernández ha admès que el trasllat de les pintures a Sixena és "delicat", però ha negat que hi hagi risc que es malmetin.
La consellera també ha dit que confien que el trasllat es produeixi "el més aviat possible amb total col·laboració per part del museu, que farà un trasllat impecable perquè estan preparats i saben com fer-ho".