Enlaces accesibilidad

Barcelona arriba al límit pels creuers i s'obre a reduir les terminals del Port

  • L'alcalde Jaume Collboni admet que la ciutat no pot assumir més creueristes
  • El consistori i el Port han iniciat converses per trobar una fórmula per reduir el nombre de vaixells turístics

Per
Creuers atracant al Port de Barcelona
Creuers atracant al Port de Barcelona

L'Ajuntament de Barcelona ha engegat una nova estratègia per fer front a l'escalada del nombre de turistes que arriben a la ciutat amb creuers. L'alcalde Jaume Collboni ha fet públic aquest divendres que treballa amb el Port de Barcelona per trobar una fórmula per limitar els vaixells turístics.

El batlle ha reconegut que "s'està arribant al límit" del que la ciutat pot suportar i que s'ha de posar un topall a l'arribada de creueristes, especialment d'aquells que només fan escala a Barcelona. Collboni defensa que moure les terminals per allunyar-les del centre no és suficient i s'ha obert a eliminar-ne alguna.

Més creueristes cada any

L'alcalde de Barcelona admet que els creuers pressionen la ciutat per l'augment any rere any del nombre de creueristes. Collboni ha recordat que l'any 2018 es va signar un conveni per moure les terminals de lloc i que en aquell moment hi havia 2,6 milions de creueristes.

Tot i que es va fer aquest conveni, el nombre ha augmentat en un milió, fins als 3,6 milions de l'any passat. "Això significa increments del 8% anuals, estem arribant al límit", ha dit Collboni. Considera que moure les terminals no és suficient i reclama limitar l'arribada de creueristes, especialment dels 1,6 milions que fan escala.

Per això, l’Ajuntament i el Port han iniciat converses per signar un nou conveni que podria incloure “fins i tot en el futur suprimir alguna terminal, si fos necessari”, ha dit.

Barcelona, el primer port europeu

Actualment, hi ha cinc terminals en funcionament, una en construcció i una setena adjudicada, i aquest 2024 s’espera un nou increment dels creueristes. Barcelona és el primer port europeu i el quart del món en nombre de creueristes.

Collboni ha posat l’exemple de ports com els de Venècia o Amsterdam que ja limiten el nombre de vaixells turístics que hi atraquen. “El turisme dona feina a molta gent, però volem que tingui qualitat i no tanta quantitat”, ha afegit.

Així, Collboni aposta per diversificar el turisme i, fins i tot, la indústria lligada al Port, que vol que promogui l’anomenada ‘economia blava’. En aquest sentit, ha dit que parlarà amb Generalitat i govern espanyol, indústria turística, sectors socials i veïnals i l’Autoritat Portuària per diversificar l’economia.

La tinenta d’alcaldia Laia Bonet, que porta les negociacions amb el Port juntament amb el tinent d’alcaldia Jordi Valls, ha dit que no hi ha una data concreta per signar un nou conveni, però el Port ha “entomat” la proposta i se n’ha començat a parlar.