Enlaces accesibilidad

Cau un grup criminal que produïa i distribuïa bitllets falsos de 100 euros

  • Hi ha 14 detinguts a Barcelona, Roma i Nàpols, on l'organització tenia una impremta clandestina
  • La producció dels bitllets era d'alta qualitat i es calcula que ja havien aconseguit introduir al mercat al voltant d'un milió d'euros
Agents dels Mossos, la Policia Nacional i els Carabinieri acompanyen un dels detinguts a Barcelona
Roger Franco

Els Mossos d'Esquadra i la Policia Nacional han desarticulat, amb el suport dels Carabinieri italians i la Policia Nacional de Grècia, una organització internacional que va produir i distribuir més d'un milió d'euros en bitllets falsos. Segons els cossos policials, s'han practicat 14 detencions a les ciutats de Barcelona, Roma i Nàpols, i entre els arrestats hi ha els principals responsables de l'organització.

La investigació d'aquest cas, en què han participat agents de la Unitat Central de Falsificació de Moneda de la policia catalana i de la Brigada de Recerca del Banc d'Espanya de la Nacional, va començar el novembre del 2023 després de detectar-se una gran quantitat de bitllets falsos de 100 euros a comerços de Barcelona. En el decurs de la investigació, els agents van identificar els membres de la cèdula que operava a la capital catalana, que eren els que s'encarregaven de la distribució i col·locació dels bitllets falsificats a Espanya.

Operació d'abast internacional

Per mitjà de l'Europol, els investigadors van contactar amb el grup d'antifalsificacions monetàries dels Carabinieri, que tenia oberta una investigació des del gener del 2023 sobre una suposada organització criminal radicada a Nàpols i Roma que fabricava i distribuïa aquests bitllets de 100 euros, i que havia estès la seva àrea d'acció a diferents països europeus.

El treball conjunt dels diferents cossos policials va permetre conèixer el funcionament de l'organització criminal, que operava a diversos països amb diferents cèdules, independents entre elles, i cadascuna amb tasques diferents. La fabricació dels bitllets falsos la feia una cèdula que treballava en un domicili ubicat al centre de Nàpols, però que per esquivar l'acció de la policia es va traslladar posteriorment a Rieti, municipi ubicat a prop de Roma.

Una altra s'encarregava de transportar gran quantitat de bitllets falsos a aquelles cèdules itinerants que eren les que col·locaven les monedes, entre les quals la detectada a Barcelona, que operava des de dos domicilis del districte barceloní de l'Eixample. A banda de la barcelonina, les policies han identificat cèdules de col·locació a les localitats italianes de Bolonya, Brescia, Cremona, Cosenza, Florència, Foggia, Lecce, Milà, Novara, Pistoia, Reggio Emilia, Verona, i Vicenza, a més de París, Niça, Marsella, i Atenes.

Falsificacions indetectables per a les màquines

La cèdula de Barcelona actuava a tota la ciutat amb compres en establiments que tenien màquines electròniques per pagar, en què introduïen els bitllets falsos per aconseguir el canvi del producte que compraven en monedes de curs legal. La policia subratlla que els bitllets estan fabricats de manera artesanal, amb una "altíssima qualitat", amb tints especials, marques d'aigua i diversos elements pensats per "sortejar" els mecanismes de detenció de les màquines automàtiques de pagament.

Membres d'aquesta cèdula van ser detinguts diverses vegades a l'aeroport del Prat i a l'estació d'autobusos del Nord de Barcelona, des d'on pretenien introduir els bitllets falsos a Catalunya. La policia va localitzar uns 70.000 euros.

El 13 de febrer passat, amb la informació recollida durant la investigació, els Mossos, la Policia Nacional i els agents d'Itàlia i Grècia van desenvolupar un operatiu simultani a tots els països, amb 7 entrades i registres a ciutats italianes i a Barcelona. En aquesta operació es van detenir 6 persones a Itàlia, una a Grècia i dues a Barcelona, entre aquests últims el líder de la cèdula de col·locació dels bitllets. A Itàlia, les entrades i registres es van dur a terme a Nàpols, Brescia, Rielti i Roma.

Les autoritats espanyoles i italianes han emès ordres europees de detenció per a d'altres persones investigades, encarregades de la producció i col·locació de bitllets i que no van ser localitzades a l'operatiu del 13 de febrer. A Espanya, el Jutjat Central d'Instrucció número 1 de l'Audiència Nacional ha decretat l'ingrés a la presó dels detinguts a Barcelona.