Enlaces accesibilidad

El tren d'Olot va existir? Així era la línia que passava per la Garrotxa i arribava al Gironès

  • El tren va circular durant 74 anys, fins que un comunicat, el 15 de juliol de 1969, el va anul·lar: t’expliquem per què
  • De la inauguració de la ruta en va sorgir una dita popular: ‘El tren d'Olot surt quan vol i arriba quan pot’

Per
El tren d'Olot sortint de l'estació de Girona, en una imatge del 15 de novembre de 1967
El tren d'Olot sortint de l'estació de Girona, en una imatge del 15 de novembre de 1967

Enguany fa 130 anys que van començar els treballs de construcció del tren d’Olot, que unia la ciutat amb la metròpoli del moment, Girona. Els primers projectes van sorgir molt abans, el 1844, fa gairebé 180 anys. Però fins al 14 de novembre del 1911, la via no va entrar en servei.

Pels olotins i olotines, aquest tren icònic de vapor es va convertir aviat en el mitjà idíl·lic per fer les habituals rutes laborals i de lleure. Alhora, la via va millorar les connexions entre la Garrotxa i el Gironès, durant els 74 anys que va circular.

En aquell recorregut, els passatgers gaudien de les vistes panoràmiques més meravelloses, pels paisatges muntanyencs, rius, boscos i pobles que evocaven l’essència de la Catalunya més rural. La línia comptava amb diferents parades pels pobles més emblemàtics de la comarca, com Sant Esteve d’en Bas o les Planes d’Hostoles. A més, creuava ponts i viaductes, i resseguia les tres ribes: el Ter, el Brugent i el Fluvià.

Pels pagesos, el carrilet d'Olot va ser un mitjà de comunicació excel·lent, en una comarca que era tan aïllada com la Garrotxa

Pels pagesos, el carrilet d'Olot va ser un mitjà de comunicació excel·lent, en una comarca que era tan aïllada com la Garrotxa rtve

Un itinerari amb moltes complicacions

Malgrat el gran avanç que suposava l’arribada del ferrocarril, la línia va patir uns quants boicots i escàndols que van fer replantejar-ne l’existència. La Primera Guerra Mundial i una crisi econòmica que no parava de créixer, en van fer minvar el nombre d’usuaris. Descarrilaments, inundacions als molls de càrrega i sabotatges que gairebé posen fi a la vida de centenars de persones, van ser els últims moments d’una línia que ja no es tornaria a posar en marxa.

I és que el tren tampoc va tenir un inici fàcil, en el seu primer dia ja va arribar tard. D’aquí la dita popular: ‘El tren d'Olot surt quan vol i arriba quan pot’. Aquell dia l’estació es va atapeir de gent, i tot i que l’arribada prevista era al migdia, fins a la tarda no va fer acte de presència entre bravos i aplaudiments.

La reialesa passà per la Garrotxa

Un dels esdeveniments més importants que va marcar la història d’aquest ferrocarril va ser el viatge que van fer Alfons XIII i la família reial. El 26 d’octubre de 1927 van sortir de Girona a les onze i deu del matí i no van arribar a Olot fins a tres quarts d’una.

Van tardar una hora i tres quarts en fer un recorregut que avui en dia es fa en 45 minuts, però tanmateix van passar una bona vetllada.

La línia Olot-Girona es va perdre per sempre

Però el 15 de juliol de 1969, un comunicat va posar fi al tren d’Olot. Tot i poder millorar amb algunes reformes, l’Estat va decidir clausurar-lo definitivament.

Ara, encara es conserva l’estació de tren i fins i tot els establiments del voltant porten, en el seu honor, el nom d’El carrilet. Aquesta línia seria avui en dia de gran utilitat pels habitants de la zona, que n’anhelen el retorn.