Helvètica mira cap al disseny del futur
- Flora Saura parla amb l'Òscar Guayabero, Maria Mestre i Anaïs Esmerado
- Júlia Solans crea una càpsula del temps amb desitjos sobre el disseny del futur
- Recupera els capítols d'Helvètica a RTVE Play
A través de tots els capítols d'Helvètica i de les seves temporades la Flora Saura ha repassat grans moments de la història del disseny i ha explorat innovacions que marquen el present. Per al capítol dedicat al disseny del futur, però, Saura s'atura i mira als anys que vindran. Un futur ple de reptes que les noves generacions han d'enfrontar amb idees i talent. És per això que en aquest capítol coneix joves talents que deixen entreveure cap a on va el futur!
La seva primera parada és amb l'Òscar Guayabero, paradissenyador, al Museu del Disseny de Barcelona. Amb l'expert parlen del disseny, de les seves definicions i de grans professionals que han fet més fàcil la vida de la societat. Això, pel que fa al passat. I pel que fa al futur, Guayabero veu el disseny com a via per portar-nos a cap a camí de supervivència de l'espècie. "Posar problemes sobre la taula per fer-los visibles", explica. Segons ell, el disseny no té la solució de res, però sí que pot ser de gran ajuda a aquella gent que ja està activament canviant les coses.
Al centre EINA, Saura coneix la Maria Mestre, dissenyadora de producte i creadora de Terravi. És un projecte que es basa en la creació d'un rusc urbà com a solució a un problema mundial: el decreixement de la població d'abelles arreu del món. És per això que el projecte habilita zones urbanes perquè les abelles puguin repoblar-se a ciutats com Barcelona. Un dels avantatges del rusc urbà respecte dels tradicionals és que està dissenyat a partir del disseny de multiespècies: té en compte les necessitats de les abelles i les persones per igual. I és que amb aquest rusc urbà la persona pot obtenir-ne la mel sense utilitzar la típica vestimenta d'apicultura. És un rusc segur per abelles i persones! En el seu interior està dividit en dues parts: en l'inferior, les abelles s'autogestionen i no és d'accés per la població. En canvi, el la superior, les persones poden treure la mel i és on les abelles produeixen mel. Aquest sistema de separació garanteix la seguretat de tots!
A Ojalá Projects, l'Anaïs Esmerado rep la Flora Saura per parlar sobre aquest projecte que fomenta la creativitat com a eina de transformació social. Hi participen alumnes de diferents realitats socials: estudiants de dissenys i persones amb risc d'exclusió. De fet, tot i que també han estat presents a ciutats d'arreu del món, amb el Museu del Disseny de Barcelona han iniciat un projecte anomenat 'Disseny per la inclusió'. I és que a Barcelona també hi ha moltes realitats socials que necessiten atenció: a través del disseny i la comunicació, han ajudat a persones amb baixes capacitats cognitives, supervivents d'un ictus, nens i nenes del Centre residencial d'acció educativa i d'altres.
En la seva secció, la Júlia Solans crea la seva pròpia càpsula del temps amb prediccions sobre com creu que serà el disseny del futur. I és que, quan érem petits imaginàvem que viatjaríem amb cotxes voladors o que menjaríem com els astronautes. Però la realitat és que, a les ciutats hi ha més cotxes que mai i també tenim patates fregides amb gustos tant estrambòtics com d'ou dur... Per Júlia Solans, el futur que va imaginar de petita no és l'actual i és per això que explica com vol que sigui d'aquí a uns anys: sostenible, que involucri la canalla, inclusiu i feminista!