Enlaces accesibilidad
El plaer més fresc

5 gelats que van revolucionar la infància

  • Òscar Dalmau entrevista en Joan Viñallonga, somiador de gelats
  • Mostren aquells dissenys més innovadors del segle passat
  • Recupera aquest episodi d'Helvètica dedicat al food design a RTVE Play Catalunya
Helvètica - Entrevista a Joan Viñallonga
Savina Muros

Ara que s'acosta l'estiu i arriba el bon temps, hi ha un producte que envairà les platges, els bars i les llars... els gelats! Un snack aparentment senzill, però amb un disseny pensat al detall al darrere. I és que el disseny de menjar no és només de l'alta gastronomia, en la popular també hi ha food design. És per aquesta raó que Helvètica convida el creador de molts gelats mítics de la casa Frigo, en Joan Viñallonga Pla.

Òscar Dalmau

Òscar Dalmau Òscar Dalmau

Va entrar a treballar a la casa de gelats el gener de 1976 i un any després ell i el seu equip van inventar un disseny que revolucionaria el mercat i la infància de la canalla del moment I també dels adults, per descomptat! Es tracta del gelat Drácula, del 1977: va ser un dels primers productes que va tenir èxit, era absolutament revolucionari en el sentit que no hi havia res que s'hi assemblés. Color negre per fora, o. color negre per fora, vermell per dintre i també en l'exterior, com a representació de la sang. Està fet de Coca-cola, maduixa i vainilla i la cara que va posar la resta de Frigo quan l'equip de Viñallonga els va ensenyar el model és d'"aquests nois s'han begut l'enteniment!", explica el somiador de gelats. Qui ho diria que, tot i aquesta primera impressió, després de 45 anys de repercussió continua estant al mercat.

Joan Viñallonga

Joan Viñallonga RTVE Catalunya

Als anys vuitanta va aparèixer un altre hit, el Frigodedo. "El Dracula ens va animar i vam veure que tenia possibilitats, llavors l'equip va començar a donar voltes a diverses idees i vam arribar a la possibilitat de menjar-se un dit", explica. Per descomptat, no hi van faltar bromes sobre el punt de canibalisme del gelat! En la part tècnica, era fonamental mantenir el dit, que no es trenqués ni perdés la forma perquè llavors també perdia la gràcia. L'èxit va ser tal que va convertir-se en un dels primers gelats que es va anunciar en la televisió i això li va donar encara més impuls. Del Frigodedo van passar al Frigopie el 1983, "anava cap a un camí més saludable, elaborat amb llet, sucre i altres ingredients". L'objectiu era cobrir un altre nínxol del mercat.

Joan Viñallonga

Joan Viñallonga RTVE Catalunya

Amb una estètica i un format totalment diferent, l'any 1984 van idear el Calipo. En aquell context, del mercat internacional arribaven llaunes de begudes carbòniques i això va afectar el sector dels gelats. Per aquesta raó, necessitaven crear una resposta a la situació i una de les maneres va ser "allargant una llauna, però dins d'un gelat". És així com va néixer el Calipo, que, a més, era molt fàcil i higiènic de menjar, prenent-lo des de sota".

Joan Viñallonga

Joan Viñallonga RTVE Catalunya

L'últim gelat de l'entrevista és un que va presentar una complicació a l'hora que no es barregessin els seus colors: el Twister! Frigo compte amb uns centres d'investigació que permeten treure tres colors de tres gustos diferents sense que es barregin els gustos. I és així com es fa possible un gelat tan divertit i original com aquest.

Quin d'aquests cinc va protagonitzar la teva infància?