Sant Jordi 2022
Llibres de meteorologia, canvi climàtic i l'univers
- L'emergència climàtica i el per què dels fenòmens meteorològics tornen a ser els protagonistes de les propostes literàries d'enguany
- Llibres per què tant grans com petits puguin aprendre i entendre d'on venim i quin futur ens espera
Cafè d'idees - Recomanacions de llibres sobre el clima
Sergi Loras
Si encara no sabeu quin llibre regalar aquest Sant Jordi i sou uns apassionats de la meteorologia, l’astronomia o us interessa el canvi climàtic, després de les propostes que us vam fer just fa un any, enguany us aportem noves oportinitats literàries que us ajudaran a decidir quin llibre comprar.
- El tiempo | José Miguel Viñas: No és estrany que la meteorologia hagi interessat des de sempre l'ésser humà, tenint en compte la seva utilitat: en depenen les collites, la seguretat aèria o la possibilitat d'emplenar incòmodes silencis a l'ascensor. Però quant sabem en realitat sobre els capricis del temps i el clima? A què es deuen els anticiclons, les tempestes o els temporals que ens anuncien, de vegades, els homes i les dones del temps? En què basen les vostres prediccions? Tenint en compte que parlem del temps a tota hora, és paradoxal el poc i mal conegut que és la meteorologia per part del profà en la matèria. En aquest llibre ho coneixereu tot sobre el temps. Fa un recorregut breument la seva història i els actors principals de l'escena meteorològica: des de la naturalesa de l'aire i de la màquina atmosfèrica fins a cadascuna de les variables meteorològiques que permeten als meteoròlegs i climatòlegs fer la seva feina. Per acabar, l'apassionant món de la predicció meteorològica i els canvis que la climatologia ha patit al llarg de la història ens donaran una visió completa sobre aquesta ciència fascinant.
- En qué se parecen las gotas de lluvia al pan de hamburguesa | Mar Gómez: Des de nens, som observadors innats del cel, aquell lloc on succeeixen molts fenòmens de sobres coneguts per tots i altres que ens deixen amb la boca oberta quan els descobrim. En un món cada vegada més artificial estem perdent la capacitat de percebre'ls i la veritat és que, a uns quants quilòmetres sobre els nostres caps, succeeixen fenòmens naturals per no prestar-los atenció. Aquest llibre ens sorprendrà per la quantitat de petits fets quotidians meravellosos que succeeixen diàriament i en què amb prou feines reparem, per a gran sorpresa nostra: Quina relació tenen els núvols amb els elefants? Per què fa més fred a Nova York que a Madrid, si estan pràcticament a la mateixa latitud? Què són les gelades negres? Per què hi ha silenci quan ha nevat?
- El llibre dels petits sapiens sobre el clima i el temps | Harriet Rossell i Rosie Cooper: Aquest llibre és ple a vessar de les dades més fantàstiques i al·lucinants sobre el clima i el temps. Llegeix-lo i et convertiràs en un PETIT SÀPIENS TOTAL que sap coses tan curioses com que els pets de les vaques contribueixen al canvi climàtic, com predir el temps sense l'ajut d'un superordinador i què fa bufar el vent. Posa a prova el teu coneixement amb aquestes activitats insòlites: - Fes un arc de Sant Martí sense pluja! - Prepara unes llaminadures en un forn solar fet per tu! - Crea llampecs al menjador de casa! Tant si ets un activista del clima o un caçador de tornados com si simplement t'ho passes pipa fent experiments científics, aquest llibre és perfecte per a petits sàpiens com tu. Aquest és el primer llibre d'una nova col·lecció interactiva que pretén acostar la ciència a les noves generacions i demostrar la importància que té per al nostre dia a dia.
- L'emergència climàtica a Catalunya. Revolució o col·lapse | Santigo Vilanova: Un assaig divulgatiu i militant que apel·la a la consciència crítica del lector sobre un dels temes més importants del present i del futur, el canvi climàtic, centrat en l'estat de la qüestió a Catalunya. D'acord amb les dades dels sectors científics catalans i amb els símptomes actuals, Catalunya s'encamina cap al col·lapse ecològic. Les pròximes dècades molts sectors i ecosistemes del nostre territori tindran greus dificultats a causa d'un clima més càlid, més sec, amb més fenòmens extrems i en un entorn sotmès a una forta pressió sobre els recursos hídrics, un litoral molt artificialitzat i una agricultura abocada en l'alimentació animal i amb escassa autosuficiència productiva. La crisi del coronavirus, en canvi, ha provocat una disminució espectacular de la contaminació i el que hem viscut podria ser un assaig del que caldrà fer per mitigar el canvi climàtic.
- Una breu i atzarosa història de la vida | Joan Anton Català: Si imaginem que tota la història de l'univers és una setmana, els primers organismes vius no van aparèixer fins a les darreres 48 hores i l'Homo sapiens només hi ha viscut durant els últims nou segons. En aquest llibre, Joan Anton Català repassa la història de l'univers, la seva evolució i els fenòmens extraordinaris que han permès l'aparició i desenvolupament dels éssers vius. Calia un científic de mirada àmplia com Joan Anton Català —amb aportacions de l'astrofísica, la química, la geologia i la biologia— per acompanyar-nos en el meravellós procés, ple de casualitats, coincidències i fenòmens inesperats, que ha fet possible el descomunal esclat de la vida en el nostre planeta.