La dirección de esta página ha sido copiada en su portapapeles
El contenido ha sido guardado en su lista
No hi ha dubte que, des de la seva aparició, els còmics han estat part de les primeres lectures per a la canalla. Dibuixos divertits, acompanyats de breus diàlegs, situacions del dia a dia amb tocs d'humor o fictícies amb detalls heroics... Les possibilitats d'aquest art seqüencial són infinites! I, tot i que sovint es relacionen amb la canalla, també tenen lectors de totes les edats. Com els convidats del capítol d'Helvètica dedicat al còmic, que no només en són lectors sinó que també en són creadors.
En la seva primera parada, la Flora Saura es troba amb l'Albert Monteys, historietista que va començar la seva relació amb els còmics a través d'un fanzín. En aquells anys va crear el seu personatge més popular: la Calavera lunar. "Volia fer alguna cosa molt pop, un homenatge a tot el que havia consumit", explica. També ha treballat per a la revista 'Jueves', un lloc que el va permetre "viure de fer còmic" i on el més important era la velocitat. "T'arribava una notícia i l'endemà havies de tenir un acudit que et funcionés, era una qüestió d'improvisar més que de programar", explica.
Muntsa Vicente RTVE Catalunya
Colors que donen vida
Saura també es troba amb la Muntsa Vicente, il·lustradora i colorista. La seva parella és dibuixant de còmics i junts han creat un tàndem creatiu que no para ni un moment. Per Vicente, la seva tasca de colorista és la que "acaba definint l'atmosfera final i el sentit emocional del còmic". Explica que les tres parts que intervenen en la seva creació, el guionista, l'il·lustrador i el colorista, treballen sempre units perquè la història resulti el més cohesionada i compacta possible. De fet, com a part del seu procés de treball, Vicente reconeix que la història li arriba gairebé feta i la seva tasca és familiaritza-se amb ella. "Llegeixo el guió, observo el dibuix i penso en allò que demana la història i quin color necessita", explica. Sempre treballa per pàgines i per escenes i aplica un color de fons gris com a primer pas, d'aquesta manera les escenes ja comencen a tenir cert cos i pes. Continua, ara sí, posant-hi els diferents colors definitius i, per últim, hi aplica detalls.
'Hoop' RTVE Catalunya
Del còmic a la novel·la
Amb la Genie Espinosa, il·lustradora i autora de còmics, es va trobat en un lloc molt especial: un restaurant amb parets farcides dels seus dibuixos! "He treballat sempre amb un format que no és gaire gran i quan m'ho van proposar vaig tenir una mica de por", explica. Per Espinosa, pintar a gran escala és com ballar amb el pinzell i amb tot el cos. El 2021 va publicar la seva primera novel·la llarga, 'Hoop', amb què va passar del còmic curt a una història més llarga. Reconeix que va ser una transició difícil, "no estic acostumada a treballar amb un format tan llarg i ha estat complicat omplir els buits del mig de la trama". I és que els principis i els finals de les històries normalment resulten fàcils i es tenen clars des del començament; l'entramat del mig ja és tota una altra història... Mai millor dit!
Tipografia d'Iris Bernárdez RTVE Catalunya
Cada autor és un món
L'última parada de Saura va ser amb l'Iris Bernárdez, retolista, llibretera i editora. Com a retolista, li envien arxius originals i la seva feina és netejar-los i tornar-los a retolar perquè quedin bonics. Explica que cada autor té les seves particularitats i que treballa a partir de les seves lletres per construir un abecedari amb diverses variants. Hi ha autors, per exemple, que volen que cada personatge tingui una tipografia diferent com si fos la mateixa veu d'aquests. Hi ha d'altres, en canvi, que volen ocupar tot l'espai amb lletra com si fos un personatge més de la història. Sigui el que sigui, la tasca de Bernárdez és que no t'adonis que el que hi ha escrit en les pàgines dels còmics és una tipografia!
Llegir una pàgina de còmic és tan fàcil que es pot fer amb només uns segons. Ara bé, amb el capítol d'Helvètica dedicat al còmic es demostra que darrere de cada vinyeta hi ha hores i hores de feina i de treball minuciós. T'han tornat les ganes d'endinsar-te en aquest món de diàlegs i il·lustracions? Entra en la llibreria que et queda més a prop i tria amb llibertat. Segur que l'encertes: el bon disseny no falla mai!