Enlaces accesibilidad
Dissenys històrics

Helvètica puja a una vespa dels anys setanta

  • Òscar Dalmau entrevista Ferran Medall, propietari de la botiga i taller Taxi Vespa
  • Explica el disseny revolucionari de les primeres Vespa
  • Recupera aquest episodi d'Helvètica dedicat a la mobilitat a RTVE Play Catalunya
Helvètica - Entrevista a Ferran Medall
Savina Muros

Just després de la pobresa, el desastre i la grisor de la Segona Guerra Mundial, va néixer un invent que va revolucionar la manera en què grans i joves es van moure en les següents dècades. Un transport que va aportar un toc de llum, joventut i modernisme a un món apagat per un gran conflicte internacional. Es tracta de la Vespa.

Potser no t'hi has pujat a cap, però ben segur que n'has vist pels carrers, també en pel·lícules, portades de discos i pòsters, o fins i tot com a símbol de moviments, com el dels Mod. Et sona la pel·lícula Quadrophenia amb un jove Sting? La marca de motos va néixer de la mà d'una unió singular: l'empresari Enrico Piaggio va recórrer a l'enginyer aeronàutic Corradino D'Ascanio. I d'aquesta fusió va sorgir un disseny amb gran influència de l'estètica dels avions i elements que van revolucionar la manera com la societat va transportar-se. Per explorar millor què va ser allò que va aportar la vespa en la mobilitat, l'Òscar Dalmau entrevista en Ferran Medall: propietari de la botiga i taller Taxi Vespa, on repara tota mena de models d'aquesta marca.

Vespa

Vespa RTVE Catalunya

Una moto moderna

Amb una Vespa SL del 1974 (de la mateixa edat que Dalmau!) Medall explica que fins, com a novetat, les motos Vespa tenien el motor sobre la roda posterior i incorporaven el braç davanter, pensat i influenciat pel tren d'aterratge d'un avió. En els primers models, gairebé totes les vespes tenien una roda de recanvi al darrere, per poder fer front als imprevistos en qualsevol moment i lloc. També tenien un manillar molt més semblant al d'una bicicleta, amb un far pilot, i totes les Vespa tenen el canvi de marxes al puny. Diu la llegenda que, quan Piaggio va veure el model per primera vegada, va exclamar "mi sembra una vespa!", que es tradueix com "em recorda a una vespa". I d'aquesta primera reacció de l'empresari, suposadament, en va néixer el nom.

Vespa

Vespa RTVE Catalunya

Tot i que en els anys 50 i 60 es van popularitzar i van omplir els carrers d'Espanya, avui dia estan lluny de ser la marca predominant en les grans ciutats. Això sí, a la botiga i taller Taxi Vespa d'en Ferran Medall en continuaràs veient de tots els models i per molts anys més.