Enlaces accesibilidad
Moure's amb estil

Helvètica fa de copilot al disseny de mobilitat

  • Flora Saura conversa amb el director Alessandro Manetti, el professor Jesús Iglesias i el dissenyador Diego Quiroga
  • Júlia Solans parla dels models de cotxe més estranys de tota la història
  • Recupera els capítols d'Helvètica a RTVE Play
Helvètica - Mobilitat
Savina Muros

Agafa't fort, perquè en el capítol d'Helvètica dedicat al disseny i la mobilitat, la Flora Saura condueixen pel passat, el present i el futur. Prepara't per viatjar en el temps?

En la seva primera parada, la Flora Saura aparca el cotxe a la IED Barcelona per descobrir que el disseny de transport no és només enginyeria; també és disseny estètic. Allà es troba amb l'Alessandro Manetti, CEO de la IED a Espanya, per parlar de les últimes tendències a l'hora de dissenyar nous models de cotxes. "El factor estètic és fonamental", explica. Actualment, una primera tendència automobilística apunta a cotxes angulats i de línies radicals com els Tesla; abans, els dissenys eren més arrodonits i orgànics. Una segona tendència és la de l'ús sofisticat de l'element de la llum a fora i dins dels cotxes. Com seria la Infinity line: una única línia de llum que passa d'una part del cotxe a l'altra, així com detalls estètics que milloren la funcionalitat.

Infinity line

Infinity line RTVE Catalunya

Del dibuix en paper al dibuix virtual

La Flora Saura no es mou de la IED Barcelona i es troba amb Jesús Iglesias, coordinador en disseny de transport a IED Barcelona, que organitza un gran workshop amb alumnes de diferents cursos. A través d'aquesta activitat Saura i Iglesias veuen, fase a fase, el procés de disseny d'un cotxe. Des de l'inici, en què els alumnes treuen les proporcions d'un model i en fan els esquetxos, fins a la reconstrucció d'aquests en argila i espuma. Una fase on ja es comença a veure la forma que tindrà el cotxe. En un tercer estadi, els alumnes fan ús de la realitat virtual i escanegen amb un escàner 3D el model d'argila per passar-lo a l'ordinador. Finalment, aquestes dades matemàtiques que es generen amb l'escàner són incorporades dins d'un software i s'ultima la proposta final.

Il·lustració de Júlia Solans

Il·lustració de Júlia Solans RTVE Catalunya

Bicicletes polivalents

La Flora Saura aparca el cotxe a l'Ànima Design perquè el seu CEO i fundador, Diego Quiroga, li mostri alguns dels seus dissenys. Creen tota mena de productes per a molts sectors, especialment per la mobilitat sostenible. Des dels més petits als més grans, tots ells tenen en comú la vessant de sostenibilitat, com la bicicleta per a canalla de menys de 3 anys. A més de ser un disseny divertit i colorit, la seva particularitat és que té tres rodes sense radis fetes pensant en els pares. I és que ells són els que, sovint, acaben carregant la bicicleta quan al canalla es cansa i aquestes rodes amb un forat al mig permeten que els pares puguin posar-hi el braç i transportar-la còmodament. Un dels seus altres dissenys estrella és l'OOHBike: una bicicleta electrònica amb una roda sense radis que a partir de 4 connectors permet posar bosses en els radis. Una eina molt útil tant per ús personal com per empreses que transporten mercaderies. Un altre ús és el de màrqueting: en les rodes també es poden posar cartells publicitaris que queden estàtics encara que les rodes girin.

OOHBike

OOHBike RTVE Catalunya

Dissenys d'altres èpoques (i mentalitats)

Per últim, la Júlia Solans se'n va de gala i vol que l'acompanyis als premis "En què estaves pensant?". Repassa alguns dels dissenys de cotxe més rars que han passat per la història de la mobilitat. Com per exemple el cotxe Dodge la Femme, un cotxe específic per dones: només disponible en rosa i blanc i que incorporava un pintallavis, un barret o una bossa a joc amb la tapisseria. O el Delorean, famós per ser la màquina del temps a la saga de Regreso al futuro, però que, tot i l'èxit del seu disseny i de les pel·lícules en què va aparèixer, no va tenir èxit en les seves vendes.

T'animes a descobrir quins altres models de cotxe són inimaginables avui dia?