Antoni Bunamusa, la mà artística dels cinemes Balañá
- L'Òscar Dalmau recorda l'arquitecte Antoni Bonamusa amb el seu nebot, Enric Mir, i la filla de Pere Balañá Maria José
- De tots els grans cinemes que va dissenyar l'arquitecte i interiorista només queda en peu l'Aribau
- Recupera aquest episodi d'Helvètica dedicat al disseny d'interiors
Potser el nom Antoni Bonamusa és poc conegut, però aquest arquitecte i interiorista és darrere dels grans cinemes que Pere Balañá va obrir a Barcelona. Ella va ser qui va impregnar d'aquell clímax tan particular aquelles sales de butaques on no només era gran la pantalla. El disseny fastuós i a la vegada confortable d'aquests mítics cinemes és obra seva.
El primer cinema que Bonamusa va dissenyar per Balañá va ser el Novedades el 1960, quan Espanya estava en l'època daurada del disseny d'interiors impulsat sobretot des de l'arquitectura i destacaven noms com Alfons Milà o Josep Maria Coderch.
Del Novedades, que estava ubicat al carrer Casp molt a prop de plaça Catalunya, ja no en queda res. En el seu lloc hi ha ara un hotel. Igualment, tampoc queda rastre del Regio Palace, a l'Avinguda Paral.lel, el segon cinema dissenyat per Bonamusa i que ara és un bloc d'oficines. I és que aquells palaus del cinema no van superar la competència de l'explosió de les multisales dels centres comercials, molt més petites. De fet, l'única de les sales dissenyades per l'interiorista que encara no han derruït és l'Aribau, que es manté elegant al costat de la plaça Universitat però no projecta pel·lícules des de fa uns anys.
RTVE Catalunya
Lluny queden les llargues cues que es feien al carrer Urgell, continuaven al carrer Sepúlveda i arribaven fins al carrer Borrell per veure l'última d'"Star Wars" o d'Indiana Jones al cinema Urgell, una de les platees més grans d'Europa. Durant els seus últims anys de vida, un grup de nostàlgics anomenats Phenomena Experience van voler recuperar la forma de viure el cinema als 80 i van llogar la sala per reposar esporàdicament alguns dels grans èxits del passat. Però no van poder evitar que ara, en el lloc d'aquells inconfusibles hexàgons que anunciaven l'experiència cinematogràfica inoblidable, s'hagi establert un supermercat.
Cine Urgel letrero RTVE Catalunya
L'últim gran cinema de Bonamusa en desaparèixer va ser l'històric Palacio Balañá, al barri de Sants, tot just abans de la pandèmia Covid-19 que ha accentuat encara més la crisi de les sales d'exhibició. Aquest va ser l'últim somni de Pere Balañá, que va comprar un solar abandonat d'una empresa d'autobusos, a tan sols 50 metres d'on havia nascut, per a construir un cinema nou i modern per al seu barri. Però va morir el 26 de febrer de 1965, pocs mesos abans de veure-ho acabat.
RTVE Catalunya
La primera vegada que van col·laborar junts va ser pel cinema Novedades. Segons va explicar Maria José Balañá, "van començar col·laborant d'una manera professional i es van fer molt amics". De fet, la seva unió va continuar fins que, malauradament, Bonamusa va morir. Un altre cinema amb la seva petjada va ser el Regio Palace, al Paral·lel: va ser el segon cinema que van fer junts. Tot i que, segons Maria José Balañá, la joia de la corona va ser l'Urgel, un dels cinemes més grans d'Europa amb una gran quantitat de localitats. Això sí, vam saber que, per Dalmau, el seu preferit sempre ha estat i serà el Palau Balañá, a tocar de l'Estació de Sants. Ell recorda com "entrar en la seva platea era com entrar en una nau espacial". Aquests dies, el que ens queda és el del carrer Aribau: un cinema fantàstic, elegant i amb parets elaborades amb fulles de plata antiga. Són una obra d'art!
Enric Mir i Maria José Balañá a Helvètica cropper
Però no tot el que va idear Bonamusa eren interiors explícitament, també va dissenyar mobles. A la seu de l'ONU de Ginebra, tots els seients són disseny d'Antoni Bonamusa. Un disseny icònic com aquest d'aquí a baix... Us sona? És el cendrer Delta, d'un estil futurista que va guanyar el premi Delta el 1966 i que era present en cadascun dels cinemes Balañá. Segons la decoració dels cinemes, el cendrer jugava amb els colors i s'adaptava per crear una harmonia estètica.
Cendrer Delta a Helvètica cropper
Ens veiem al següent capítol d'Helvètica amb més històries i protagonistes del disseny!