Enlaces accesibilidad
Cafè d'idees

Els treballadors del 061 comencen una vaga indefinida: "Fa que el servei es precaritzi"

  • Uns 700 treballadors del 061 comencen una vaga indefinida amb uns serveis mínims marcats del 85%
  • Reclamen que s'internalitzi el servei per evitar la precarització

Per
Cafè d'idees - Sergi Arbonès: "L'externalització precaritza el servei"

Els treballadors del telèfon d'emergències 061, 'Salut Respon', han començat una vaga indefinida. La seva plantilla reclama la internalització del servei, és a dir, que deixi de fer-se a través d'empreses externes a l'administració. La plantilla, formada aproximadament per 700 persones, demana que sigui directament el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) i no una empresa externa com Ferrovial Servicios qui els contracti. Segons els sindicats CGT, UGT i USOC, la contractació per part de Ferrovial precaritza les seves condicions laborals, i per tant, les del servei. En una entrevista al 'Cafè d'idees, el secretari general d'UGT Catalunya a Ferrovial, Sergi Arbonès, ha denunciat l'externalització: "Fa que el servei es precaritzi". 

Un altre dels elements que ha motivat l'aturada és l'alta temporalitat, que afecta aproximadament uns 400 treballadors en plantilla. UGT argumenta que la vaga respon als "continus incompliments" pel que fa a salari, jornada laboral, contractació i conciliació. 

En aquest sentit, denuncien la "precarització sistemàtica" de les condicions laborals de la plantilla com a conseqüència de l'externalització del servei a l'adjudicatària Ferrovial. Segons el sindicat estan, l'empresa argumenta que no poden fer res per evitar aquesta externalització del servei: "Diuen que estan lligats de mans i peus".

S'arriba aquesta vaga segons el sindicat perquè no s'ha pogut arribar a un acord i el fracàs de la reunió de mediació del passat divendres.El sindicat UGT ha explicat que tot i haver celebrat una trobada amb l'empresa i les administracions "per buscar solucions" ni el departament de Salut ni el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) "s'han implicat per donar una resposta a les reivindicacions".

Què demanen?

El comitè demana que es redueixi el nombre total d'hores anuals de la jornada completa, la limitació dels dies seguits treballats, que es retribueixi la plantilla com a personal d'emergències. Així mateix, exigeix que es redueixi l'alta eventualitat existent des de sempre en aquest servei, evitant la consegüent rotació de personal, i l'augment de les hores de contracte de personal convertit a indefinit (actualment fixat en 16 hores mensuals) ampliables segons el mes.

El Departament de Treball serà l'encarregat de fixar els serveis mínims mentre duri l'aturada. Actualment, està en marxa una vaga als centres de Reus i la Zona Franca del 112, un servei també adjudicat a Ferrovial. En aquest cas, els serveis mínims fixats pel Govern han sigut del 85%.