Enlaces accesibilidad
Cafè d'idees

Patrycia Centeno analitza els cartells electorals del 14-F

  • L'experta en comunicació política considera que l'estètica dels cartells electorals no ha canviat des de finals del segle XIX
  • "Trobo a faltar les idees. Donem molta importància al bust, però no hi ha res més", considera
  • Cafè d'idees amb Gemma Nierga | La 2 i Ràdio 4

Per
Cafè d'idees - Analitzem els cartells electorals del 14F, amb Patrycia Centeno

Poca innovació, falta d'idees i molta importància al rostre del candidat. L'experta en comunicació política Patrycia Centeno considera que els cartells electorals dels partits per aquest 14 de febrer són "poc originals" i assegura que l'estètica d'aquests no ha canviat des de finals del segle XIX: "Trobo a faltar les idees. Donem molta importància a la cara i al bust del candidat, però no hi ha res més", considera.

Tot i això, per Centeno el cartell més original i que fuig del bust és el d'Esquerra, en el qual veiem quatre imatges en comptes d'una sola, per bé que li sobta que en una el cap del candidat Pere Aragonès per la barbeta. També destaca que utilitza un to de color groc que ens pot recordar al de la CUP.

El vestuari, entre clàssic i ranci

L'experta en comunicació política ha destacat que els dos botons descordats de la camisa, com veiem en el cartell del candidat del PP, Alejandro Fernández, acostumen a ser un "indicatiu d'alerta caspa, del moviment caspós", utilitzat per la dreta. "Si sou tant de seguir protocols, això va en contra. Una cosa és vestir clàssic, l'altra vestir ranci", adverteix Centeno, assegurant que aquest és el cas dels polítics actuals.

El candidat de Ciutadans, Carlos Carrizosa, també s'emporta el rebre. A les imatges apareix amb unes ulleres caigudes, ja que acostuma a portar-ne unes de clic: "Estaven molt de moda fa deu anys. Això és un resum del candidat i del programa. El discurs neoliberal s'ha quedat enrere", argumenta.

Riquesa i pluralitat indumentària de l'esquerra

Centeno explica que els grans líders històrics de l'esquerra han donat molta importància a la vestimenta i la seva imatge, i que voler mostrar una aparença més deixada és una moda que l'esquerra agafa a partir dels vuitanta. "Ara veiem que recuperen una estètica de llibertat. La riquesa indumentària de l'esquerra és igual a la seva pluralitat indumentària", destaca.

La mirada, a dreta o esquerra?

L'experta Centeno també explica que la mirada del candidat en un cartell també ens revela moltes coses. Si mira recte, a la càmera, significa que mira al present, si ho fa cap a l'esquerra, mira al futur, i si ho fa a la dreta, mira al passat. L'únic candidat que dirigeix la seva mirada cap a l'esquerra del cartell és la candidata del PDeCAT, Àngels Chacón.