La URV impulsa un projecte pioner d'IA a 50 escoles per personalitzar l'aprenentatge i alliberar docents de burocràcia.
La Universitat Rovira i Virgili lidera un projecte pioner que introdueix la intel·ligència artificial a 50 centres escolars d’Espanya. L’objectiu és doble: transformar l’aprenentatge i reduir la càrrega burocràtica dels docents. En una primera fase, la IA ha entrat a les aules per oferir un ensenyament més personalitzat i fomentar l’autonomia dels alumnes. En la segona, la tecnologia s’utilitza ja en la feina de mestres i equips directius per gestionar documents, optimitzar processos i facilitar la presa de decisions.
A l’Institut d’Hoteleria i Turisme de Cambrils, un dels centres participants, alumnes i professors posen a prova cada dia com aquesta eina pot agilitzar tasques i obrir noves maneres de crear continguts. Però, al mateix temps, apareixen reptes importants. Mar Camacho, responsable del projecte, recorda que “amb riscos destacaríem el desconeixement o l’ús inadequat de les eines, els possibles biaixos en els algoritmes que poden generar injustícies o desigualtats i els dilemes ètics sobre fins on es pot arribar a la substitució o assistència de tasques humanes".
Tot plegat obliga a trobar un equilibri que mantingui el criteri pedagògic dels docents en un entorn cada cop més digital. | Informa: Judit Huerta