Enlaces accesibilidad

Malestar entre els viatgers pel tall ferroviari a l'R2 Sud entre Gavà i Sitges

  • Els passatgers critiquen la desinformació i les llargues caminades per arribar als busos alternatius
  • Renfe i Generalitat defensen el dispositiu
Usuaris de l’R2 Sud que han baixat obligatòriament a Sitges van a buscar el bus alternatiu per poder continuar el trajecte fins a Gavà. | ACN
Usuaris de l’R2 Sud que han baixat obligatòriament a Sitges van a buscar el bus alternatiu per poder continuar el trajecte fins a Gavà. | ACN Marc Font

Un nou tall ferroviari afecta el corredor sud i han tornat a aparèixer lamentacions i resignació per part dels passatgers. Des d’aquest dilluns i fins al 28 de setembre, el servei de les línies R2 Sud i Regionals està interromput entre Gavà i Sitges per les obres de remodelació integral de l’estació de Castelldefels.

Molts viatgers asseguren que desconeixien l’inici del tall perquè, segons diuen, la companyia no ho havia comunicat amb prou antelació. “Si ens haguessin informat fa dues o tres setmanes de tot aquest embolic, avui no estaríem aquí”, criticava la Cristina, que ha d’anar diàriament a Barcelona.

El tall del servei a l’R2 Sud entre Sitges i Gavà complica la mobilitat

Tampoc sabien que hi havia afectacions en Ferran i la Núria, dos estudiants que venen de Tarragona. “Hi ha hagut mala gestió” amb les cues per pujar als autobusos a Cunit, han coincidit. Ella ha precisat que “la gent anava en multitud” per accedir als vehicles, “no hi havia una cua” preestablerta i “la gent s’ha colat”.

A més, denuncien que els abonaments de Rodalies no són vàlids per al bus directe entre Cunit i Barcelona, només els bitllets de Regionals.

Primer dia d'afectacions pel tall a l'R2 Sud entre Gavà i Sitges

Malgrat tot, fluïdesa dels busos

Tot i lamentar la “incomoditat” i el temps perdut, els usuaris han valorat positivament el funcionament del servei de bus alternatiu a Gavà. “La nova aventura ha començat força bé, però segur que la setmana es farà molt llarga”, ha apuntat l’Anna, que havia d’arribar a Barcelona a les 7:40 hores i que a les 7:52 encara era al municipi.

Un equip d’informadors s’han distribuït tant davant de l’estació com al carrer de Barcelona, on arribaven i sortien els autobusos, per informar els viatgers i fer fluida la circulació d’una banda a l’altre.

Sitges se sent aïllada

A Sitges, els viatgers han de recórrer més de 400 metres a peu per arribar al punt on Renfe ha habilitat els busos substitutoris. El trajecte, marcat per cues i corredisses, ha generat queixes entre els usuaris. “No sortim d’un enrenou que entrem en un altre”, lamentava un passatger que venia de Vilanova.

L’alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell, ha criticat l’afectació que té per al municipi el tall del servei de Rodalies: “No pot ser que Sitges quedi sense transport públic; tenim molts veïns, a part de turistes, que cada dia han d’anar a Barcelona amb transport públic”, ha denunciat.

Alhora, malgrat que reconeix que els busos alternatius habilitats per Renfe estan funcionant correctament, Carbonell retreu que no es reforci el bus exprés que connecta amb Barcelona, que "l'any passat ja havia registrat un increment de la demanda del 40%".

Valoració institucional

Renfe i la Generalitat, però, fan una lectura positiva del primer dia del dispositiu per carretera. “A cada tall veiem coses millorables i som capaços d’afinar millor els dispositius”, afirmava la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, destacant que des del tall de Roda de Berà s’ha avançat “moltíssim” en la gestió dels serveis alternatius.

Renfe fa un balanç "positiu" del primer dia de tall l'R2 Sud

L’operadora recorda que la interrupció s’ha programat coincidint amb les festes de Santa Tecla i la Mercè, període en què es preveu una reducció d’usuaris. Tant Renfe com el Govern han apel·lat a minimitzar la mobilitat no essencial, que calculen que representa la meitat dels desplaçaments habituals.

El servei alternatiu

L'actuació d'Adif ha dut Renfe a desplegar un Pla Alternatiu de Transport (PAT) amb 55 autobusos que ofereixen 41.000 places diàries per suplir l'afectació a l'R2 Sud i a les línies regionals de la costa.

Durant aquesta setmana, els trens de les línies R14, R15, R16 i R17 comencen i acaben el recorregut a Cunit o a Zona Universitària-Palau Reial (Barcelona), amb una freqüència de 30 minuts.

En el cas de l'R2 i l'R2 Sud, hi ha autobusos llançadora cada 15 minuts entre Gavà i Sitges, i entre Gavà i Castelldefels. Per cobrir les estacions intermèdies, s’ofereix un bus cada mitja hora amb parades a Castelldefels, Platja de Castelldefels, Garraf i Sitges.

Castelldefels vol una acceleració de les obres

Més enllà de les afectacions d’aquesta setmana, els veïns de l’entorn de l’estació de Castelldefels pateixen els inconvenients derivats de les obres; sobretot per soroll i problemes de mobilitat des de fa gairebé dos anys. Ara, amb el nou tall, s'intensifiquen perquè es treballarà les 24 hores.

El regidor de Mobilitat, Pedro Paredes, “confia” que amb aquests treballs es “faci un pas endavant” per tal que acabin “com més aviat millor”, ja que, després de mesos de retard, comencen a "fer-se pesades".