Enlaces accesibilidad

La Comissió Bilateral Estat-Generalitat pel finançament es reunirà el 14 de juliol

  • El Govern català i l'espanyol confien tenir en aquesta data un acord sobre el model singular pactat amb Esquerra
  • Els republicans donen marge al PSOE i accepten que no es compleixi el compromís d'acordar-lo abans del 30 de juny
Conjunt de monedes i bitllets d'euro
Conjunt de monedes i bitllets d'euro
Roger Franco

La comissió bilateral Estat-Generalitat sobre el finançament singular per a Catalunya es reunirà el dilluns 14 de juliol a Barcelona. L'anunci de la trobada, que serà a les 12 del migdia, arriba el mateix dia en què el president d'ERC, Oriol Junqueras, ha posat per davant el "contingut" a les "dates", donant marge al PSOE perquè compleixi amb el compromís adquirit durant la negociació per a la investidura de Salvador Illa.

La bilateral pel finançament serà el 14 de juliol

Fonts de l'executiu català asseguren que es preveu "avançar" cap a un acord i que s'han accelerat els treballs els "últims dies". El pacte entre ERC i socialistes per a un finançament singular català fixava com a data límit per a formalitzar la proposta en una comissió bilateral el 30 de juny, però el Govern, l'executiu espanyol i ERC arribaven al límit del calendari amb el nou sistema encara per rematar. En aquest sentit, les mateixes fonts constaten que s'ha fixat una data per a la bilateral perquè es preveu avançar cap a un acord sobre el finançament i la gestió tributària.

Des d'Esquerra Republicana ja donaven per fet que seria impossible complir amb la data límit del 30 de juny i aquest dissabte Oriol Junqueras s'ha mostrat comprensiu amb els socialistes perquè "són més importants els continguts que les dates". En el marc del Consell Nacional dels republicans a Bellpuig (Urgell), i abans que es confirmés la data del 14 de juliol, Junqueras ha assegurat que "si el PSOE, fruit dels seus problemes interns, necessita unes setmanes més, que se les agafi".

Tot i això, ha insistit que vetllaran perquè l'acord es compleixi i sigui "el que Catalunya necessita", i ha avisat que "mentre no hi hagi acord amb el finançament, el PSOE no pot esperar que hi hagi altres grans acords amb ERC".

Durant la roda de premsa posterior a la reunió del Govern de dimarts passat, la portaveu Sílvia Paneque va dir que seria "òptim" que se celebrés una Comissió Bilateral aviat, però va recordar que "l'objectiu últim, central i fonamental" era aconseguir l'acord per al finançament. La consellera d'Economia treballa en aquest sentit des de fa mesos, però encara no s'ha explicat com s'encaixarà un finançament singular per Catalunya en el conjunt del sistema de finançament de les autonomies de règim comú.

Els socialistes neguen que el retard amb el finançament tingui a veure amb la crisi interna al PSOE originada pels presumptes casos de corrupció que afecten destacades figures del partit en els últims anys. En tot cas, el Govern espanyol ja admetia en privat de les dificultats per complir els terminis, donada la "complexitat tècnica de la qüestió". La intenció del ministeri d'Hisenda és incloure el finançament singular en una reforma més àmplia del finançament autonòmic, tot i l'oposició frontal que tindrà de totes les comunitats autònomes governades pel Partit Popular i també de Castella-La Manxa, que consideren un "privilegi il·legal" que "trenca la caixa comuna dels espanyols".

Els arguments d'aquests territoris per rebutjar un tracte diferenciat per Catalunya es basen en les dades sobre la liquidació del sistema de finançament corresponent a l'any 2022 publicades per l'Agència Tributària i analitzades per la Fundació d'Estudis d'Economia Aplicada (FEDEA). Els càlculs d'aquesta entitat conclouen que Catalunya no és una comunitat infrafinançada i se situa per davant de comunitats molt poblades com Andalusia, Madrid i la Comunitat Valenciana.

Segons el director executiu de FEDEA, Ángel de la Fuente, el finançament singular català no tindria un efecte neutre per a la resta de comunitats perquè permetria que "una regió rica, que no està mal finançada, redueixi considerablement la seva aportació a la caixa comuna".