La inflació al gener s'eleva fins al 3% impulsada pel preu de l'electricitat
- L'IPC a Espanya també augmenta una dècima fins al 2,9%, però la subjacent es manté en el 2,4%
- L'augment de l'IVA repercuteix a l'alça els preus de l'electricitat i els aliments
La pujada de l'IVA en l'electricitat i els aliments enceta el 2025 amb un lleuger increment dels preus. La inflació al gener a Catalunya va repuntar una dècima fins al 3%, segons publica l'Institut Nacional d'Estadística (INE). Tot i això, són tres dècimes menys que a l'inici del 2024 quan l'IPC registrat el primer mes de l'any va ser del 3,3%.
En el conjunt de l'Estat la tendència és similar. Els preus a Espanya s'eleven una dècima fins al 2,9%. Si es descompten els aliments frescos i l'energia, la inflació subjacent se situa en 2,4%.
L'electricitat i els combustibles es continuen encarint
Els preus de l'electricitat, el gas i els combustibles s'han encarit un 14,3% en l'últim any. En el cas de l'electricitat, l'IVA ha passat al gener del 10 al 21%, fet que influeix que si es compara amb el desembre del 2024, els preus s'hagin incrementat en un 8,5%.
L'aigua i altres serveis de l'habitatge també apugen els preus un 7% interanual. Respecte al mes passat, desembre de 2024, s'ha encarit un 1,1%.
La cistella de la compra repercuteix moderadament l'augment de l'IVA
Des de l'1 de gener del 2025, els aliments essencials van passar de tributar del 2 al 4% d'IVA, mentre que els olis vegetals i pastes es van elevar fins al 10%. Aquest increment d'impostos es reflecteix amb un augment dels preus de la cistella de la compra en tres dècimes fins al 2% interanual. Respecte al mes anterior, la pujada ha estat moderada amb un 0,7%.
Els productes que més s'han encarit en l'últim mes són els llegums i hortalisses (+5,6%), el cafè (+3,1%), la llet (+3%) i el peix fresc i congelat (+2,2%). En canvi, baixen de preu els olis (-3,4%), la fruita fresca (-0,7%) i la carn de porc (-0,3%).