La Generalitat mobilitzarà 1.400 milions per impulsar el cotxe elèctric
- El Govern crearà 9.000 nous punts de recàrrega públics i arribar als 45.000 arreu del territori en 4 anys
- El sector de l'automoció reclama ajuts directes i simplificar els tràmits pels punts de recàrrega
La Generalitat es proposa fer un salt en la "democratització" del vehicle elèctric. Així ho ha definit, Salvador Illa, durant la presentació d'un pla que es proposa ampliar fins al 40 % la quota de matriculacions d'electrificats, d'aquí al 2030, tal com marquen els objectius de la UE.
“🚘 Salvador Illa presenta un pla per fer que "el cotxe elèctric deixi de ser un luxe".
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) February 10, 2025
La Generalitat preveu desplegar 9.000 punts de recàrrega "a tot el territori" | @RTVECatalunya pic.twitter.com/QviDdDzhCm“
Ara el percentatge d'aquest tipus de vehicles és inferior al 15 % de les vendes anuals. En xifres absolutes, en 5 anys s'haurien de posar en circulació per les carreteres catalanes 180.000 vehicles elèctrics, entre cotxes i motocicletes.
Concretament, l'objectiu per a 2030 és tenir 120.000 cotxes elèctrics purs, un parc de 30.000 híbrids endollables, 150.000 matriculacions de cotxes electrificats i 30.000 de motocicletes.
Per aconseguir aquesta fita, la Generalitat es proposa superar els principals impediments que són el preu (28%), la infraestructura (28%) i l'autonomia (20%).
Per aquest motiu hi haurà bonificacions fiscals, crèdits a autònoms i empreses, i un pla per cobrir el territori català amb 9.000 punts de recàrrega públics.
Més punts de recàrrega
Ho farà mitjançat 20 mesures incloses en un pla elaborat per tres departaments, d'Economia, Territori i Treball i Empresa i que suposaran una mobilització total de 1.400 milions.
Un dels punts crítics per impulsar el sector passa per la recàrrega. Aquí, el pla preveu 380 milions per instal·lar 5.000 punts per alimentar els vehicles públics i 4.000 d'accés públic. Així es preten arribar als 45.000 punts arreu del territori l'any 2030. A més es pretén electrificar el 90% de la flota de la Generalitat en 4 anys.
El pla s'emmarca en un context en què les empreses del sector, amb Seat al capdavant, han reclamat en repetides ocasions un impuls a la mobilitat sostenible, començant pel reforç al sistema de recàrrega elèctrica.
Els préstecs
Quant al segon eix, el pla mobilitzarà 880 milions per a impulsar la demanda del vehicle elèctric, i el Institut Català de Finances (ICF) publicarà dues línies de préstecs: una de 200 milions per a autònoms i micropimes que vulguin comprar un cotxe elèctric, i 240 milions per a les flotes de les empreses.
Els préstecs estaran disponibles en 2026, s'hauran de retornar en sis anys i hi haurà un topall de 60.000 euros del preu del vehicle.
Peticions del sector
El sector aplaudeix el pla, però reclama que siguin directes i critiquen, que fins ara, el procés per rebre-les és molt lent. Escepticisme també davant la manca de punts de càrrega. Ara n'hi ha 9.000, i l'executiu en vol doblar aquesta xifra. El reclam de les empreses és clar: demanen simplificar els tràmits.
Millorar la confiança
Un altre dels objectius és generar una major confiança i bona percepció del vehicle elèctric entre la població, i per això es duran a terme campanyes de sensibilització.
Amb aquest pla, el Govern busca posicionar Catalunya al nivell de les expectatives definides al Green Deal Europeu, que dictaminen que el 2050 s’ha d’assolir la neutralitat climàtica.