L'AP-7 comptarà amb un sistema de predicció de risc d'accidents amb IA
- També s'incorporaran sis nous carros radar per reduir la sinistralitat a punts com a la C-35 i la C-25
- La mortalitat en accidents de trànsit del 2024 ha baixat un 21% respecte a l'any passat
Segons el darrer balanç de Trànsit, les víctimes mortals a les carreteres ha baixat notablement. Tot i això, el servei s'ha marcat com a objectiu arribar a les zero morts el 2050. Per combatre la sinistralitat, una de les mesures que es començarà a utilitzar és un sistema de predicció de risc d'accidents amb Intel·ligència Artificial a 100 quilòmetres de l'AP-7.
“🚨 @transit treballa en un sistema de predicció de risc d'accident a 100 km de l'AP-7.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) January 13, 2025
🗣️ Lamiel: "La IA ens pot dir si estem en una zona de risc o no" | @RTVECatalunya pic.twitter.com/XmJqvUs5UY“
Ho ha explicat el director de l'organisme, Ramon Lamiel, qui també ha anunciat que enguany s'instal·laran sis nous carros radar arreu de la xarxa viària després que els quatre ja existents hagin multat 110.000 conductors al llarg de 2024.
IA per fer prediccions
Lamiel ha anunciat un paquet de mesures per continuar lluitant contra els accidents de trànsit. Una de les accions més destacades és la implantació d’un sistema de predicció de risc d’accident basat en Intel·ligència Artificial a 100 quilòmetres de l’AP-7, entre el Vendrell i l’àrea de Parets del Vallès – Granollers.
“No podrem predir exactament on passarà un accident, però sí que podrem saber si és una zona de risc o no”, ha detallat el director del servei. De fet, ha explicat que la fase següent serà incorporar altres variables com geometria de les carreteres o l'orografia.
Baixa la mortalitat
Segons el balanç de Trànsit, 180 persones han mort a les carreteres catalanes el 2024, un 21% menys que l'any anterior. Entre les causes dels accidents:
- Un 40% estan relacionades amb el consum de drogues.
- El 25%, a les distraccions, sobretot l'ús del mòbil.
- Un 20% són per culpa de la velocitat.
“🚨 180 morts a les carreteres catalanes el 2024, un 21% menys que l'any anterior.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) January 13, 2025
🛵 Els motoristes representen gairebé un terç de les víctimes | @albalopsan pic.twitter.com/909iyMfrWD“
Tot i que les dades de sinistralitat de 2024 evidencien una “contenció”, Lamiel assegura que encara hi ha un llarg camí per recórrer per assolir la xifra de 87 morts a les carreteres fixada per al 2030 i la de zero víctimes mortals el 2050.
La C-37, en el punt de mira
La carretera amb més sinistralitat el 2024 ha estat la C-37, amb set víctimes mortals, seguida de la C-25, l’N-II, l’N-240 i l’AP-7.
Pel que fa a l'AP-7, Lamiel ha destacat que les mesures que s’hi han aplicat els darrers anys han estat efectives, ja que el 2022 hi va haver 24 morts, el 2023 la xifra va baixar a 15 i el 2024, a només sis. “Actuar sobre l’AP-7 ens ha donat molt rèdit a l’hora de reduir la sinistralitat”, ha assegurat.