L'aeroport del Prat mira de recuperar la normalitat després d'una jornada molt tensa, que va acabar amb gent atrapada i passant la nit a les terminals. Avui s'han cancel·lat 45 vols i molts afectats han hagut de fer fins a 4 hores de cua per reclamar o per intentar aconseguir bitllets per viatjar. Durant els aldarulls, Mossos i Policia Nacional van fer diverses càrregues i la conselleria d'interior n'investiga algunes com aquesta, on un furgó policial va arrossegar alguns manifestants. un noi ha perdut la vista d'un ull per ferides compatibles amb l'impacte d'una pilota, segons els metges.
Aquest matí s'han reproduit els talls en algunes carreteres, com a la Nacional dos a Mataró, la C-65 a Cassà de la Selva, la C-17 a Gurb i l'AP7 a Sant Gregori. Accions que han provocat llargues retencions. Pel que fa al trànsit ferroviari, a mig matí els operaris han aconseguit reparar les vies de l'AVE a Girona malmeses durant l'ocupació d'ahir. També hi ha hagut cues de passatgers afectats a l'estació de Sants.
Mentrestant el govern suspèn la seva agenda fins dijous per centrar-se en els actes de rebuig a la sentència del Suprem. Aquell dia, el president Torra compareixerà al Parlament a petició pròpia, però avui, en l'ofrena a la tomba de Companys, ja ha reiterat que ho tornaria a fer perquè un referèndum, diu, no és cap delicte.
En canvi, a mig matí ja s'ha pogut restablir la circulació de la línia d'alta velocitat entre Figueres i Barcelona, després de s'hagin pogut reparar les vies que es van fer malbé durant l'ocupació de les vies d'ahir. Tot i així encara s'ha produit alguns retards. Pel que fa a la xarxa viària, grups de manifestant han provocat retencions en vies com l'eix transversal, l'AP7, o la c-17.
Doncs aquesta tarda hi ha convocades més accions... com les de les entitats ANC i Òmnium, que criden a asseure's al terra amb espelmes davant les delegacions del govern a diverse ciutats.
Òmnium també demana als ciutadans que van participar en les mobilitzacions de l'1 d'octubre i el 20 de setembre que s'autoinculpin pels mateixos càrrecs als que han condemnat als líders del procés. Ho han fet través d'aquest vídeo llençat a les xarxes socials en el que fan una crida també a la reincidència.
Mentrestant, el Butlletí Oficial de l'Estat ja ha publicat les candidatures definitives per a les eleccions del 10N, ja sense els 6 líders independentistes condemnats per sedició i que han estat inhabilitats per càrrecs públics. De les llistes d'Esquerra cauen Oriol Junqueras i Raül Romeva. I de les Junts per Catalunya, Jordi Sánchez, Jordi Turull, Josep Rull i Quim Forn.
I una altra de les conseqüències directes de la sentència és que la fiscalia belga ja té l'ordre europea de detenció i extradició de Carles Puigdemont emesa pel jutge del Suprem Pablo Llarena. A més, l'expresident de la Generalitat, Carles Puigdemont, demanarà, entre avui i demà, la restitució dels seus drets polítics i econòmics com a diputat al Parlament. Ho fa després que ahir, el magistrat del Tribunal Suprem que instrueix la seva causa, Pablo Llarena, aixequés la suspensió, ja que ara el reclama per sedició i malversació, i no per rebel·lió
La portaveu d'ERC, Marta Vilalta, considera que l'estat escriu la seva pròpia sentència. El candidat al Congrés, Gabriel Rufian, afirma que la seva venjança seran les urnes
El primer secretari del PSC, Miquel Iceta, es mostra partidari d'obrir una nova etapa a partir de la sentència, Una etapa marcada pel diàleg i el respecte institucional. La sentència, segons Iceta, s'ha d'acatar encara que s'hi discrepi
El candidat de Ciutadans, Albert Rivera, adverteix que els presos han de complir la totalitat de les penes, és a dir, no donaran suport a un possible indult. Segons Rivera per fi s'ha fet justícia
El PP de Catalunya afirma que acata la sentència del procés. El seu president , Alejandro Fernandez, considera que la separació de poders funciona perquè Espamya és una gran democràcia
El candidat de Catalunya En Comú, Jaume Asens, ha assegurat que la llibertat dels presos és una condició per a desbloquejar la situació política. Sense aquesta condició, diu Asens, no es normalitzarà la democràcia.
La candidata de JuntsxCat, Laura Borràs titlla la sentència d'injusta i antidemocràtica. Considera que encara que haguès estat absolutòria, hauria estat antidemocràtica
Tots els membres del Govern i el president del Parlament han acompanyat Quim Torra durant la seva declaració institucional on ha qualificat la sentència com un insulta a la democràcia.
En la seva compareixença a La Moncloa, Pedro Sánchez ha dit que el Govern acata la sentència i que això suposa el compliment íntegre de les penes, el que allunya el possible indult.
A aquesta hora les mobilitzacions es concentren a l'aeroport del Prat, on hi va arribant gent convocada pel moviment Tsunami democràtic. Un aeroport blindat per la policia on s'ha produit algun moment de tensió puntual. La circulació de la xarxa de rodalies de Renfe a Girona continua tallada i hi ha hagut talls intermitents a la lñinia de l'ave entre Girona i Barcleona per presència de persones a la via.
La Junta Electoral Central ha ordenat excloure de les llistes pel 10N els candidats condemnats avui. Són Junqueras i Romeva, per Esquerra, i Turull, Rull, Sánchez i Forn per Junts per Catalunya.Un altre de les conseqüències immediates de la sentència ha estat la reactivació d'una euroordre de detenció i lliurament de l'expresident de la Generalitat, Carles Puigdemont, fugit des del 2017.
La sentència ha provocat també la reacció immediata de moltes entitats esportives catalanes... entre elles els dos principals clubs de futbol: el Barça I l'Espanyol.
Entre 13 i 9 anys de presó per als líders del procés pels delictes de sedició i malversació, prop de 100 anys. La pena més alta és per Oriol Junqueras, 13 anys i els mateixos d'inhabilitació. Li segueixen Romeva, Turull i Bassa amb 12. Els també exmembres del Govern, Rull i Forn a 10. L'expresidenta del Parlament Carme Forcadell a 11, els Jordis, a 9 anys cadascú. Santi Vila, Meritxell Borràs i Carles Mundó, hauran de pagar una multa durant 10 mesos per desobediència. Diu la sentència que hi va haver violència als carrers de Catalunya, segons el Suprem, però ni els incidents ni l'estratègia dels condemnats per aconseguir la independència fa que el delicte sigui sedició i no rebel·lió.
Quim Torra amb el govern en ple veu una revenja en la sentència i manté el compRomís sense excuses cap a la independència. El president reclama una amnistia com a punt final, i demanarà per carta reunir-se amb el Rei i Pedro Sánchez per abordar la crisi que,diu, obre la sentència. El president del govern en funcions diu que el procés judicial s'ha dut a terme amb garanties i transparència i que la sentència s'ha d'acatar. També parla d'obrir una nova etapa basada en el diàleg.
Les primeres manifestacions contra la sentència del procés ha provocat nombrosos talls de la circulació a carrers de Barcelona. Els més matiners han estats els universitaris, que s'han concentrat a Plaça Catalunya. També n'hi ha hagut davant algunes conselleries. A Girona, les marxes han estat especialment nombroses, tot i que també n'hi ha hagut a Tarragona i Lleida.
8 mesos i dos dies després de l'inici del judici del procés, el Suprem ha fet públic el seu veredicte: la interlocutòria del tribunal estableix entre 9 i 13 anys de presó i inhabilitació per a 9 líders del procés per sedició i malversació. La pena més alta és a Oriol Junqueras, 13 ANYS DE PRESÓ, ISABEL PALACIOS.
Al parlament, Treballadors i diputats de JxCat, ERC i comuns s'han concentrat a dos quarts de dotze a les escales de la cambra catalana.
La sentència ha provocat també la reacció immediata de moltes entitats esportives catalanes... entre elles els dos principals clubs de futbol: el Barça rebutja l'empresonament dels polítics... mentre que l'Espanyol respecta la decisió judicial, tot i que insta les parts al diàleg.
A la Costa Brava, 1.400 nedadors han participat a la Radikal Ocean, la prova d'aigües obertes de referència a Espanya, en un cap de setmana de rècords esportius, amb la nova plusmarca de la marató femenina, i Simone Biles coronant-se la REINA absoluta de la gimnàstica artística.
8 mesos i 2 dies després de l'inici del judici del procés, el Tribunal Suprem ha fet públic el veredicte: 9 i 13 anys de presó i inhabilitació per a 9 líders del procés per sedició i malversació.
Entre 13 i 9 anys de presó per als líders del procés pels delictes de sedició i malversació, prop de 100 anys. La pena més alta és per Oriol Junqueras, 13 anys i els mateixos d'inhabilitació. Li segueixen Romeva, Turull i Bassa amb 12. Els també exmembres del Govern, Rull i Forn a 10. L'expresidenta del Parlament Carme Forcadell a 11, els Jordis, a 9 anys cadascú. Santi Vila, Meritxell Borràs i Carles Mundó, hauran de pagar una multa durant 10 mesos per desobediència. Diu la sentència que hi va haver violència als carrers de Catalunya, segons el Suprem, però ni els incidents ni l'estratègia dels condemnats per aconseguir la independència fa que el delicte sigui sedició i no rebel·lió.