Enlaces accesibilidad
Focs extrems

Pirocúmuls i focs imprevisibles: els incendis de sisena generació capgiren els plans d'extinció

  • L'incendi d’ahir a zona agrícola va mostrar un comportament extrem, generant un pirocúmul de 14 km
  • Els bombers alerten que els focs de sisena generació són cada cop més freqüents i difícils de controlar
Gran columna de humo gris y marrón, similar a un hongo, sobre campos de cultivo.  Cielo con nubes y humo.  Pirocúmulo.

Els anomenats incendis de sisena generació, cada cop més habituals, no només cremen amb intensitat, sinó que modifiquen les condicions atmosfèriques a mesura que avancen. Com explica Albert Castellet, cap de la intervenció dels Bombers, "provoquen condicions atmosfèriques que el mateix incendi les canvia i fa que evolucioni de forma molt agressiva" i imprevisible. A diferència dels focs forestals tradicionals, aquests poden desenvolupar una dinàmica pròpia molt més difícil de preveure.

Un incendi de sisena generació amb un pirocúmul de rècord

Un pirocúmul de rècord i un comportament imprevisible

L’incendi d’aquest dimarts en una zona agrícola, sense massa forestal, va generar un pirocúmul de fins a 17 quilòmetres, un dels més alts mai registrats a Catalunya. Aquest fenomen va provocar una succió inicial que va fer córrer el foc a gran velocitat, amb ratxes de fins a 125 km/h. Posteriorment, el foc es va desplaçar erràticament pels flancs, fet que va posar en perill tant els equips d’extinció com la població pròxima.

Canvi de paradigma: protegir abans que apagar

El geògraf i director general de la Fundació Pau Costa, Jordi Vendrell, destaca que aquest tipus de focs "cremen amb molta intensitat i velocitat, i això obliga a replantejar les estratègies".

Ja no es tracta només d’apagar flames, sinó de protegir vides i evitar que el foc evolucioni cap a situacions extremes. Per això, aquest dimarts es van haver de confinar algunes poblacions properes. Aquest nou escenari requereix una adaptació contínua dels protocols d’emergència.

De fet, en una atenció al centre de control de Torrefeta, el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha avançat que el Govern treballarà per una nova política forestal: "No vull precipitar res perquè ho hem de madurar, però a Catalunya hi ha un excés de massa forestal".

També ha avisat que "els focs ja no són com els d'abans", recordant que les flames han generat un piro cúmul de 17 quilòmetres d'alçada i han presentat una velocitat de propagació de fins a 28 quilòmetres per hora.

Salvador Illa avança la necessitat de treballar en una nova política forestal

El president de la Generalitat demana molta precaució i alerta de la perillositat dels incendis quan es combinen amb fortes ratxes de vent. Aquest migdia també ha participat en un minut de silenci a Agramunt

Canvi climàtic

Els científics alerten que les condicions meteorològiques que tenim cada vegada són més pròpies del mes d'agost que no pas del juliol. Les temperatures són més altes, les onades de calor més llargues, la superfície marina s’escalfa i en els últims mesos ha plogut poc. Això ha fet que l'incendi de Lleida tingués el còctel perfecte per cremar 6.500 hectàrees en poques hores i matar dues persones.

A l'escalfament global se li han afegit els vents forts i una tempesta seca. Enric Aguilar, director de l’Institut Universitari de Recerca en Sostenibilitat, Canvi Climàtic i Transició Energètica destaca la importància d'adaptar-se a la nova situació.

El canvi climàtic afavoreix la proliferació dels incendis de sisena generació

Aguilar assegura que una manera d'adaptar-se és gestionant diferent, per exemple, els nostres boscos.