Embús a l'examen pràctic de conduir: què està passant?
- El president de la Federació d'Autoescoles de Catalunya esgrimeix que el territori té especials dificultats per cobrir places d'examinador
- Valdrich proposa cobrir vacants amb gent del territori o la col·laboració DGT-Trànsit per descongestionar
Catalunya pateix un embús a les autoescoles per fer l'examen pràctic del carnet de conduir. "Dramàtic, catastròfic, desastrós. L'espera depèn de cada demarcació, però aquí Catalunya és de les zones de l'estat d'Espanya que pitjors estan, tenen esperes d'uns sis mesos. És una demora que es pot trobar a Girona. Es pot trobar a Barcelona tranquil·lament", afirma Raül Viladrich, president de la Federació d'Autoescoles de Catalunya.
En una entrevista al Cafè d'idees amb Gemma Nierga, explica que el principal motiu és l'escassetat una gran escassetat d'examinadors de trànsit a Catalunya, la qual cosa provoca llargues llistes d'espera per a realitzar l'examen pràctic de conduir.
“☕ Embús per fer l'examen pràctic de conduir: en parlem amb Raül Viladrich, president de la Federació d'Autoescoles de Catalunya
— Cafè d'idees (@cafedidees_rtve) June 12, 2025
🗣️ "És de les zones de l'Estat que pitjor estem. Falten examinadors i personal administratiu"
📲 https://t.co/MrTxQlnBeM pic.twitter.com/e6l3k64QvX“
"Les últimes places d'aquella oposició que queden són les catalanes". I proposa gent del territori o la col·laboració DGT-Trànsit per descongestionar: "El model està obsolet. S'han de buscar solucions valentes".
Com s'ha arribat a aquesta situació?
Aquesta situació ve d'anys enrere, des del 2013 quan hi va haver un període de crisi en què s'anaven amortitzant places d'examinadors. S'anaven reposant totes les jubilacions baixes que s'estaven produint. Vam arribar a un any 2015 amb una primera vaga d'examinadors el 2017, una segona vaga d'examinadors que cal recordar que aquesta vaga va ser la més llarga que hi ha hagut mai a Espanya. Més de sis mesos amb vaga d'examinadors. En aquella vaga que es va aconseguir per part del cos d'examinadors, reduir la seva capacitat de treball de setze proves el dia que feien es van reduir a 12. Per tant, la capacitat, tot i tenir la mateixa plantilla d'examinadors, la ràtio, el nombre d'aspirants que s'examinava el dia va disminuir. A partir d'aquí, a Catalunya sempre hi ha hagut cert dèficit.
A aquesta situació s'ha sumat que volguessin incorporar-se a oposicions de l'Estat. "És complicat que una persona aquí a Catalunya vulgui opositar unes oposicions a l'Estat perquè té el perill que me l'enviïn Extremadura. Cas contrari, una persona d'Extremadura de Sevilla que aprova oposicions a l'Estat me l'envien a Girona", explica Valadrich. El cos de vida és molt més elevat, detalla, i això fa que normalment les últimes places d'aquella oposició quedin les catalanes. "Fa dos anys el número 35 corresponia a Girona. Doncs, aquesta persona no es va incorporar. No saben ni quina cara té. Va agafar la baixa, es va incorporar, consolidar la plaça, va agafar la baixa, per tant, no sabem ni qui és", explica.
Quina solució té?
De cara a resoldre la situació més imminent, l'estiu serà "tranquil". "Passarem un estiu tranquil perquè s'incorporen 23 efectius. Dels 10 que havien de venir a Barcelona se'n van incorporar quatre. Ens en deuen sis. Dels tres que havien d'anar a Girona, tres que encara estan en crida i cerca, i els dos que havien de vindre de Lleida no han vingut", ha detallat el representant de les autoescoles catalanes.
La Federació d'Autoescoles de Catalunya proposa solucions com convocar més exàmens amb personal del territori, en lloc de dependre d'examinadors que venen de fora i després marxen. "No es poden fer més oposicions amb gent de fora que vinguin perquè ens marxen. Funcionaris interins són a curt termini i tampoc s'incorporen itinerants i itinerants", argumenta.
També suggereixen una major col·laboració entre la Direcció General de Trànsit (DGT) i el Servei Català de Trànsit. "El que s'hauria de fer és si es vol continuar amb el mateix sistema, gent del territori, si no doncs escoltar El Servei Català de Trànsit (SCT). SCT ha ofert la DGT i hem vist una col·laboració entre les dues administracions a Olot i Ripoll després de la pandèmia", ha proposat Valdrich.