Biaix de gènere en la detecció de les altes capacitats: les noies ho tenen més difícil
- A Catalunya, només tres de cada deu alumnes amb altes capacitats són nenes
- Els factors socials i estereotips de gènere influeixen en una detecció ja de per si escassa
Curiositat infinita i la necessitat sempre d'aprofundir en els temes. Són només algunes de les característiques de les persones amb altes capacitats. A la Lorna Navalles, alumna de 4t d'ESO, les hi van detectar a quart de primària quan tenia 9 anys, i ara en té 15.
“Quan farem temes d'astrofísica o quan farem temes de física de partícules?“
"De vegades preguntava: 'Quan farem temes d'astrofísica o quan farem temes de física de partícules?' I se't queden mirant dient: 'Això es fa a Batxillerat, estàs a 6è de primària. Relax'", recorda la Lorna, a qui li agrada molt la ciència, però encara no sap què vol ser de gran. Un tret present en nois i noies que tenen altes capacitats.
La Lorna recorda que "era molt responsable", que "resolia els conflictes amb nens de la seva edat amb la comunicació verbal" i que mantenia converses fora del que és habitual a la seva edat, i que li agradaven molt els jocs de lògica.
La primera prova per detectar aquests nivells alts de cognició que li van fer va ser el primer curs de primària. Els resultats detectaven l'alta capacitat de la Lorna, però d'altres eren descompensats, sobretot, de lectoescriptura. I és que els experts alerten que els factors socials i estereotips de gènere influeixen en una detecció, ja de per si escassa.
“Se'ns queden els interessos... Llavors, quan surten a classe, jo ja ho sé. Tinc com una base“
El seu germà també ho és. "Quan érem molt petits, al meu germà li agradaven els dinosaures. Llegíem llibres, miràvem vídeos, documentals. Se'ns queden els interessos... Llavors, quan surten a classe, jo ja ho sé. Ho tinc una base, i evidentment, ampliem i aprofundim a classe", explica.
En total, hi ha 4.200 alumnes matriculats amb altes capacitats a Catalunya, només un 0,3% del total d'estudiants. Una xifra allunyada del 10% que asseguren alguns estudis que hi hauria d'haver. A més, el biaix de gènere és significatiu, perquè només 34% dels detectats són nenes, és a dir, 1.460 alumnes dones davant el 65 % dels nens que representen 2.731, el doble.
“No té a veure amb el fet que les nenes siguin menys llestes, sinó que té a veure amb l'efecte socialitzador“
"No té a veure amb el fet que les nenes siguin menys llestes, sinó que té a veure amb l'efecte socialitzador on les nenes tenen una expectativa que han de ser discretes i no han de destacar. I llavors, s'adapten a l'entorn i no les veiem als ulls dels adults que haurien de recollir els signes per pensar que poden tenir altes capacitats", explica Natàlia Serrats, psicòloga d'Hemisferi Altes Capacitats.
Segons els experts, els nens solen tenir comportaments inoportuns. Per això, se'ls hi posa més el focus. "Normalment, solen tenir un efecte més explosiu, expressen malestar d'aquesta manera, si no són compresos. I en aquesta expressió és on l'entorn pot detectar i descobrir les altes capacitats", detalla Serrats.
"En les nenes el seu desenvolupament no està integral, no és complet. No ha estat ben vista, no ha tingut una mirada més justa de com és. I ha crescut amb una sensació que no és entesa. Potser hi ha un potencial cognitiu que no ha estat acompanyat o vist", alerta Serrats.
La identificació de les altes capacitats permet entendre maneres de fer i pensar i gestionar una esfera emocional intensa. A l'Ane Izalde li van detectar fa un any, ja d'adulta, a partir del procés de detecció d'altes capacitats de la seva filla gran: "A banda del que té a veure amb la intel·ligència, les altes capacitats tenen altres característiques com la manera de viure les emocions... amb molta intensitat, amb molta profunditat...I aleshores va ser quan em van encaixar moltes coses de la meva experiència i vaig decidir fer-me les proves", diu l'Azalde.
Ane Elizalde asegura que la detección le ha permitió entender muchas cosas de sus vivencias.
“M'ha permès comprendre'm millor a mi mateixa“
Ella defensa que no li ha arribat tard. "M'ha permès comprendre'm millor a mi mateixa, entendre moltes coses de les meves vivències, i m'ha donat una mena de tranquil·litat, a mi mateixa, més confiança en les teves capacitats, parlar-ne, compartir-ho i parlar-ho amb altres dones amb altres capacitats", detalla Ane. Diu que saber-se amb aquesta característica cognitiva millora la convivència a casa, on les seves dues filles també tenen altes capacitats. "Ens comprenen molt millor els uns als altres", assegura Ane.
Eliminar estereotips de gènere és clau perquè la detecció en les nenes arribi a temps i per aconseguir que aquesta gran intel·ligència les ajudi a esprémer tot el seu potencial en igualtat de condicions.
Per això, els psicòlegs creuen que cal "tenir una mirada més clara": "Que puguem veure que la forma d'expressar el malestar de les nenes és diferent i que aquestes futures dones puguin tenir més referents i models femenins".