Enlaces accesibilidad
Sinistralitat

Augmenten les denúncies i accidents amb patinets elèctrics

  • Les denúncies a persones amb patinets elèctrics o vehicles de mobilitat personal van augmentar un 180% el 2021
  • Els accidents de trànsit amb patinets elèctrics implicats també han augmentat un 50 %
  • L'ajuntament de Barcelona instal·larà quatre radars nous de tram i 17 de fixes per reduir la sinistralitat, que ha baixat un 24%

Per
Els Bombers alerten del risc d'incendis per patinets elèctrics

Les denúncies a persones amb patinets elèctrics o vehicles de mobilitat personal van augmentar un 180% el 2021, quan se'n van acumular 18.000, 10.000 més que el 2020 i 12.000 més que el 2019. La majoria de multes, un 55%, es deuen a circulacions de risc, i un altre bon gruix a circular per la vorera, un 38%. Els accidents de trànsit amb patinets elèctrics implicats també han augmentat un 50 %, tenint en compte que l'ús d'aquests dispositius s'ha incrementat exponencialment.

De fet, la meitat de bicis i patinets que circulen per Barcelona ja són elèctrics, segons un informe del Bicicleta Club de Catalunya. Per això, els Bombers alerten del risc que suposen les bateries manipulades o defectuoses dels patinets i bicicletes elèctriques, ja que poden generar incendis per sobrecàrrega a la xarxa. Recomanen prendre mesures preventives per evitar-ho.

El balanç de sinistralitat també ha donat a conèixer que els accidents de trànsit a Barcelona s'han reduït un 24% respecte al 2019, i que només 12 persones van resultar víctimes mortals. Per continuar la tendència a la baixa i "aconseguir la xifra de zero morts i zero ferits", el consistori instal·larà quatre radars nous de tram i 17 de fixes.

Nous radars a la ciutat

L'ajuntament de Barcelona ha anunciat 4 radars nous de tram a Barcelona, que començaran a funcionar el maig del 2022. Aquests podran multar a partir del mes d'agost. Es tracta dels radars instal·lats a la ronda del Litoral, al túnel de les Glòries, al túnel de la Rovira i al túnel de Badal, situats en punts estratègics per reduir la sinistralitat a la ciutat.

Quan als radars de punt, l'ajuntament s'havia compromès a col·locar-ne 32 a la capital catalana, però finalment ha anunciat que només en posarà 5. Aquests aniran en punts considerats d’alt risc d’accident on s’ha detectat que l’excés de velocitat ha influït en l’alta sinistralitat. Formaran part dels 17 nous radars fixos. Els 12 restants seran col·locats en entorns escolars. No serà fins al gener que els 17 nous radars fixos començaran a multar els infractors.

En el cas dels radars fixos (en funcionament a partir del setembre), durant el primer mes es farà una fase pedagògica en què el radar mostrarà al conductor a quina velocitat circula i li demanarà reduir la velocitat. Després hi haurà una fase informativa els mesos d’octubre, novembre i desembre, en què el conductor rebrà a casa una notificació escrita si s’ha sobrepassat el límit de velocitat permès.

Els límits de velocitat es mantenen iguals a tota la ciutat si bé la tinenta d'alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, ha insistit que l'objectiu segueix sent fer de Barcelona una ciutat on se circuli a 30 quilòmetres per hora, i que caldrà implementar més normatives en el futur per aconseguir-ho. Bonet ha apuntat que malgrat la rebaixa de la sinistralitat, no estaran satisfets "fins a aconseguir la xifra de zero morts i zero ferits".

Els accidents de trànsit baixen un 24%

Els accidents de trànsit a Barcelona durant el 2021 van baixar un 24% respecte al 2019, l'últim any en què el trànsit no va estar marcat per les restriccions de la pandèmia. La xifra puja un 22% respecte del 2020, quan es van produir 5.715 sinistres, però el consistori diu que la comparació no és possible pel context de la covid.

L'Ajuntament reconeix que la bona xifra està influïda pel toc de queda del primer semestre, que va reduir un 40% la mobilitat, i les restriccions a l'oci nocturn. A més, només 12 persones van morir en sinistres de trànsit. És la xifra més baixa dels últims 30 anys, on la sèrie de víctimes mortals ha oscil·lat entre els 88 morts de l'any 1990 fins al mínim de 12 també assolit el 2017.

Els sinistres greus també van baixar el 2021: en van ser 178, en contrast amb els 224 del 2019. El col·lectiu més vulnerable torna a ser el dels motoristes, ja que dels 166 ferits greus que deixen els sinistres del 2021, 84 anaven en moto. De fet, la tinent d'alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, ha assenyalat que aquesta circumstància els "preocupa" i que implementaran campanyes per recordar als conductors de motos la importància de "la prudència i el respecte de les normes viàries".

Darrere els motoristes, hi ha els vianants, que van sumar 41 ferits greus, el 24% del total.

Preocupació per l'ús del mòbil i els positius d'alcoholèmia

Quant a les causes d'accidents, la manca d'atenció es consolida com la primera. Dels 7.000 accidents del 2021, un 23% s'atribueixen a aquest fet. El tinent d'alcaldia, Albert Batlle, ho ha relacionat amb l'ús del mòbil durant la conducció i ha explicat que s'han posat més de 21.000 multes per aquesta infracció.

"No ens ha de sorprendre aquesta xifra atès l'augment de l'ús dels patinets", ha apuntat Laia Bonet, "però ens ha de fer actuar. Creiem que la majoria de casos es deu al fet que els usuaris no coneixen el reglament viari, ni que en quines zones està prohibida la seva circulació. Haurem de fer un esforç pedagògic perquè ho aprenguin".

Un índex que es manté molt elevat és el dels positius d'alcoholèmia i drogues. El 2019 va deixar vora 49.000 positius i el 2021 en deixa una mica més de 46.000. Pel que fa a les drogues, l'any passat es van registrar 8.100 positius. "Hem de recordar que això significa, al dia, 130 positius d'alcoholèmia i 22 de drogues a la ciutat", ha manifestat Batlle amb preocupació.