Enlaces accesibilidad
Crisi al transport marítim

Abastiment en perill a les portes de Nadal: "El que no s'hagi demanat ja, difícilment arribarà"

  • El 90% de les mercaderies arriben a Espanya per aquesta via
  • A la crisi marítima, s'hi suma la manca de contenidors buits

Per
La crisi del transport marítim podría afectar a l'abastiment del Nadal

La crisi mundial del transport marítim, causada per la pandèmia, comença a repercutir en el petit comerç a un mes del Black Friday i a dos de Nadal. La crisi dels contenidors està provocant que en alguns ports internacionals estiguin patint un col·lapse, mentre que en els xinesos no hi ha suficients contenidors per carregar-los de productes. El 90% de les mercaderies arriben a Espanya per aquesta via i preocupa la campanya de Nadal. Els distribuïdors, però, asseguren que ja treballen en alternatives.

El petit comerç ja ho nota

Ja fa mesos que els petits comerços han començat a notar retards en l'arribada de les seves comandes. A dos mesos per Nadal, en una jogueteria de Barcelona la meitat de les comandes no els han arribat encara: "Encara estem esperant que arribi tot això, estem pendents", detalla la Míriam, joguetera a la botiga Nap Buf, mostrant el magatzem que d'altres anys estaria ple de capces i diu, que enguany "està al 50% de la capacitat". A l'octubre sempre tenen al magatzem ple amb totes les comandes per Nadal.

Hem hagut de buscar alternatives

En 50 anys de negoci, la Miriam diu que mai s'havia trobat amb aquesta situació. Els botiguers, com la Míriam, han començat a buscar-se la vida perquè les joguines puguin arribar a temps: "Hem hagut de buscar alternatives perquè les cases amb què treballem no tenen capacitat de servir". 

Tot el que no s'hagi demanat ja, difícilment arribarà

Els experts alerten que enguany s'han d'avançar les compres nadalenques, i tot i això, no hi ha garanties que arribin a temps. "Tot el que no s'hagi demanat ja, difícilment arribarà, perquè un trànsit Shangai-Barcelona per exemple amb vaixell pot anar dels 30 als 40 dies, però amb la situació actual de semicol·lapse aquests trànsits s'estan allargant 2 o 3 setmanes més", detalla Oriol Muntanyà, director del departament d'operacions, tecnologia i ciència de la UPF-BSM.

Crisi al transport marítim per la pandèmia

La logística internacional és un superengranatge que s'ha gairebé paralitzat per la pandèmia, i ara que l'oferta supera la demanda, el gegant no pot tornar a greixar els seus mecanismes al ritme que se li demana.

A aquesta crisi, s'hi suma la crisi dels contenidors, també a escala mundial. A molts ports internacionals com al de  Los Ángeles, als Estats Units, hi ha congestió de vaixells mercants que fan cua per poder entrar a port i carregar, mentre que a l'altra part del món, a la Xina, falten contenidors. 

El port de Barcelona és el tercer port d'Espanya en càrrega i descàrrega, darrere del d'Algecires i València. Fonts portuàries asseguren que no té problemes de congestió actualment. 

Els estibadors consideren que és "insignificant" fer uns 30.000-40.000 TEUS menys aquest mes, però que davant la manca de contenidors, han tornat a treballar amb l'estiba del mètode de càrrega dels anys 70. "Hem tornat als orígens", explica Albert Gil, membre de l'Organització d'Estibadors Portuaris de Barcelona (OEPB) i de la Coordinadora Estatal de Treballadors de la Mar. 

Ara, el que intenten les empreses navilieres i de logística marítima és omplir al màxim la capacitat els mercants que arriben al port de Barcelona i, així, abaratir els costos del viatge. "Aquells clients que els és car pel preu del contenidor o que no hi ha contenidors buits, per a poder omplir han de buscar-se la vida i intentar portar-ho en càrrega general. Aquí hi ha una empresa com Sommer que ha vist aquest negoci i ha captat tots aquests clients que estan arribant", detalla Gil. 

Repercussió al consumidor

Tot i que hi ha empreses que intenten apaivagar aquest increment dels preus del transport; cal activar vaixells, contenidors, transportistes i aquest increment de costos logístics l'acabarà pagant el consumidor. "La gran majoria d'empreses no té altre remei que repercutir aquests costos en el preu final, per tant, veurem una inflació", assegura Muntanyà. 

Uns preus que, per una altra banda, s'estan apujant per la crisi de les matèries primeres que amenacen també a disparar els preus per Nadal. Els fabricants i productors alerten d'un augment de la inflació dels preus que pot repercutir en el moneder dels consumidors, és a dir, en el preu final. Fabricants i distribuïdors de béns i productes alerten de què no podran mantenir el preu dels productes durant molt de temps.

Els experts preveuen que la logística marítima mundial torni a agafar velocitat de creuer a finals de l'any vinent.