Enlaces accesibilidad
Noves prohibicions

Barcelona intensifica el control dels patinets elèctrics

  • La Guardia Urbana estudia obligar als usuaris a portar casc i assegurança
  • Les sancions poden arribar als 500 euros

Per
L'ajuntament de Barcelona va ser pioner al 2017 en regular la circulació dels patinets

La Guàrdia Urbana de Barcelona intensifica a partir d’aquesta setmana els controls sobre l’ús dels vehicles de mobilitat personal, especialment els de patinets, segways o trixis, que tenen prohibit circular per les voreres i portar dues persones. La nova normativa estatal en vigor des del 2 de gener del 2021. A més amb la nova regulació la velocitat màxima passa de 30 a 25 km/h. Tampoc poden portar seient, a no ser que estiguin dotats d'un sistema d'autobalanceig. L’import de les sancions van dels 100 als 500 euros.

L'ajuntament estudia obligar els usuaris a portar casc i assegurança

L'ajuntament estudia obligar els usuaris a portar casc i assegurança

Modificiació de l’ordenança

L’ajuntament de Barcelona, que va ser pioner al 2017 en regular la circulació dels patinets, també està estudiant la possibilitat de modificar l’Ordenança de Circulació de Peatons i Vehicles per obligar a que els patinets estiguin assegurats i els seus conductors portin casC, com permet la recent regulació estatal, a partir del 2022.

Aquesta intensificació per fer complir la norma es fa en paral·lel a l’aposta de l’Ajuntament per elaborar una regulació d’aquest tipus de vehicles d’ús compartit, tal com ja s’ha fet amb les motocicletes i les bicicletes. Es treballa amb l’objectiu que aquesta entri en vigor al llarg del 2021. Fins ara s'han mostrat interessades unes 25 empreses en optar a oferir aquest servei.

Barcelona reforça el dispositiu per garantir el compliment de la nova normativa de patinets

Barcelona reforça el dispositiu per garantir el compliment de la nova normativa de patinets

Nova normativa

Les vies per on si que es poden desplaçar aquests vehicles, sense maniobrar de forma que es pugui posar en risc la seguretat de les persones, són els carrers de plataforma única sense prohibició de circulació de vehicles, el carril bici en vorera a un màxim de 10 km/h, el carril bici en calçada a un màxim de 25 Km/h, a la calçada dels carrers 30 i als parcs a 10 km/h respectant la prioritat del vianant. La nova normativa introdueix la prohibició de circulació de vehicles de mobilitat personal per travessies, vies interurbanes i autopistes i autovies que transcorren dins de la ciutat, així com la circulació en túnels urbans i pels carrers de la xarxa bàsica de la ciutat.

A partir d'ara els vehicles de mobilitat personal són vehicles d’una o més rodes dotats d’una única plaça i propulsats exclusivament per motors elèctrics que poden proporcionar una velocitat màxima de disseny compresa entre els 6 i els 25 km/h. Només poden estar equipats amb seient si estan dotats d’un sistema d’autobalanceig.

Aquests vehicles tindran l’obligació de disposar d’un certificat per a la circulació i la seva identificació, a partir dels 20 mesos de la publicació al BOE del futur Manual de característiques dels vehicles de mobilitat personal, que actualment es troba en elaboració per part de la Direcció General de Trànsit (DGT). Aquest manual fixarà les especificacions tècniques.

Punts de recàrrega de pagament

Els punts de recàrrega elèctrics de Barcelona han passat s ser de pagament. L’ajuntament assegura que la gratuïtat dels punts de recàrrega eren per incentivar els vehicles elèctrics, i que actualment n'hi ha 500. Ara el consistori es planteja que aquesta xarxa creixi, no només amb els punts de recàrrega públics sinó privats.