Enlaces accesibilidad
Dimecres 21 de novembre a les 20:30 a La 2

"Moments" repassa la història del comerç a Catalunya

  • Raül Díaz visita una nissaga de botiguers, els Forcadas, que van obrir botiga l’any 1875
premsa---ral-daz
COMUNICACIÓ - TVE CATALUNYA

"Moments", el programa de TVE Catalunya que repassa fets, històries i aspectes de la vida social i cultural de Catalunya, està dirigit i presentat per Raül Díaz i realitzat per Joan Albert Planell. El programa s’emet els dimecres, a les 20:30 hores a La 2.

En el capítol d’aquesta setmana "Moments" analitza l’evolució del comerç a Catalunya. Avui que tan abunden els hipermercats i els grans centres comercials, cal recordar que l’origen de tot està en les nostres tradicionals botigues. Sisco Farràs, historiador i col•leccionista, i Carles Carreras, catedràtic de Geografia Humana de la Universitat de Barcelona explicaran com la botiga era un lloc de socialització: s’hi comprava, s’hi feia conversa, s’hi trobaven les veïnes, s’hi recomanaven productes nous, o s’hi intercanviaven receptes de cuina; era doncs un centre d’intercanvi d’idees.

El botiguer -o la botiguera-, aconsellava a cadascú segons les seves necessitats i els seus gustos. Les compres es feien, en bona mesura, en funció de la confiança que hi havia entre comprador i venedor. La relació comercial que s’establia entre botiguer i client era de confiança: es pagava puntualment i es servia amb consciència en el pes, en la mesura, en la qualitat o en el preu.

A partir dels anys 60 van irrompre els autoserveis, supermercats, hipermercats i grans centres comercials que han transformat els nostres hàbits de consum. Poc a poc, aquestes noves àrees comercials han anat abandonant aquells consumidors exigents que, sense perdre de vista el preu i la possibilitat de poder triar entre la majoria de marques, cerquen establiments especialitzats atesos per gent que té ofici per tal de gaudir d’un assessorament individualitzat.

El comerç és sinònim de ciutat. I així ens ho fa veure Miquel Àngel Fraile, secretari general de la CONFECOM, Confederació del Comerç de Catalunya. Fraile més enllà de la transcendència tradicional del comerç de proximitat, que històricament ha permès vertebrar les ciutats gràcies al dinamisme econòmic amb què ha dotat els municipis, el petit i mitjà comerç ofereix una sèrie de serveis que els clients amb certes expectatives no¬més po¬den satisfer en aquests establiments. Potser sigui aquesta la raó per la qual les grans superfícies han de conviure-hi, tot buscant l’equilibri per donar major dinamisme en el teixit comercial.

Raül Díaz, director i presentador de "Moments", estarà acompanyat d’en Jordi Forcadas, botiguer i quarta generació d’una nissaga que inicià la seva tasca comercial a l’Eixample barceloní el 1875.

RTVE

anterior siguiente