La Biblioteca García Márquez, la millor biblioteca pública del 2023
- L'espai ha rebut ell Premi Internacional de Millor Biblioteca Pública atorgat a Rotterdam
- Les seves rivals eren tres equipaments d'Eslovènia, Austràlia i la Xina
La biblioteca Gabriel Garcia Márquez del districte de Sant Martí, a Barcelona, acaba de ser proclamada com Millor Biblioteca Pública del Món. Ha superat aspirants de la Xina, Austràlia i Eslovènia.
La Federació Internacional de Biblioteques n'ha destacat la seva arquitectura, la sostenibilitat i els serveis que ofereix.
Sant Pere de Ribes és una de les localitats on hi haurà pantalla gegant per seguir la final del Mundial de futbol femení. D'allà és una de les principals jugadores de la selecció espanyola: Aitana Bonmatí. No només hi va néixer sinó que va començar la seva formació futbolística que la portaria a ser una de les figures més reconegudes de l'esport.
Fer vacances no és sinònim de marxar de viatge, però hi ha certa pressió social del que s'espera que fem. La psicòloga clínica Begoña Elizalde explica que fer vacances no s'ha de reduir a una foto o vídeo a les xarxes socials, i hem d'aprendre a gaudir de l'experiència i del descans. La varietat i deixar espai a la improvisació també són importants per no generar-nos una situació de rutina com la que vivim tot l'any.
Les furgonetes i autocaravanes són una de les opcions cada vegada més escollides per viatjar. Malgrat que la llei estableix on poden estacionar aquest tipus de vehicles, els ajuntaments poden restringir-los via ordenances i això genera confusió. Molts municipis del litoral fa temps que han optat per fer-ho per evitar aglomeracions. Els caravanistes es queixen i demanen que hi hagi més espais habilitats gratuïts.
Els arrossars del Delta afronten una de les collites més crítiques de la seva història degut a la sequera i a les restriccions que imposa la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre als canals de rec, tant el de l'esquerra com el de la dreta. Això fa que l'aigua salada del mar estigui envaïnt el substrat dels conreus.
Tornen les mascaretes a l'Hospital Clínic. El centre recomana utilitzar-les tant si es visita algun pacient com a la zona d'urgències pel repunt de casos diagnosticats de Covid 19. És una dificultat més que s'afegeix a la tasca dels professionals sanitaris que treballen en temporada de vacances. Ho noten molt als centres d'atenció primària de zones turístiques, com Platja d’Aro, Cadaqués i Malgrat de Mar, que miren d'ampliar els horaris d'atenció.
Mareig, cansament, taquicàrdia o rampes. Són alguns símptomes que ens poden alertar que estem patint deshidratació. En dies de molta calor cal protegir-se bevent aigua, encara que no es tingui set, o ingerint aliments rics en aigua. Al mateix temps, quan el termòmetre s'enfila és important extremar les precaucions a l'hora de menjar productes crus, com ara el peix i l'ou, per evitar intoxicacions.
Els termòmetres s'enfilen ja al pla de Lleida. Comença el que es preveu que sigui l'episodi de calor més llarg del que portem d'estiu. Unes altes temperatures que de dia afecten sobretot les comarques de l'interior i de nit fan molt difícil dormir arran de costa.
Els nuclis d'Èller i Cortàs, a Bellver de Cerdanya, no tindran sumbinistrament d'aigua durant la nit. La falta de pluges i les restriccions de rec per la sequera també deixen en una situació crítica els arrossars del Delta.
Rècord de creueristes a Barcelona. Al juliol gairebé dos milions de persones han arribat per via marítima per visitar la capital catalana. Són xifres superiors a les d'abans de la pandèmia i doblen les de l'any passat.
L'exposició 'Visions expandides' explora al Caixafòrum els límits del llenguatge fotogràfic i com han evolucionat al llarg de la història. Aquest dissabte, coincidint amb el Dia Mundial de la Fotografia, l'entrada és gratuïta.
Espanya té a tocar ser campiona del món de futbol. Diumenge a les 12 del migdia, en directe per La 1 de TVE, la selecció espanyola jugarà la final contra Anglaterra. Salma Paralluelo podrà jugar. A moltes localitats s'estan instal·lant pantalles gegants per veure el partit, com ara a Sant Pere de Ribes, el municipi on va començar a jugar Aitana Bonmatí.
El nou film d'animació se centra en la vida d'un músic desconegut de Bossa Nova. La pel·lícula es presentarà al Festival de San Sebastián a setembre on competirà en la secció oficial. De moment, ja tenim el còmic.
El director de cinema Fernando Trueba va descobrir la figura d'un personatge que no surt als llibres d'història: Tenorio Jr, un pianista de jazz brasiler que va desaparèixer misteriosament als anys setanta. I per explicar la seva història va tornar a pensar en l'exitosa fórmula de l'animació.
Hi ha qui ha pogut salvar les vinyes, com aquesta bodega de Pacs del Penedès, on esperen collir menys que la verema passada, però de bona qualitat. Les temperatures suaus dels mesos de juny i juliol l'han afavorit. Per afrontar la sequera i el canvi climàtic pretenen adaptar-se plantant varietats de raïm més resistents.
Entitats ecologistes alerten que moltes embarcacions fondegen en zones d'ús exclusiu dels banyistes i demanen més vigilància per part de l'Administració. Segons 'SOS Costa Brava', les infraccions es repeteixen cada temporada i recorden que en els trams no balisats, la normativa reserva per als banyistes una zona de 200 metres des d'una platja i de 50 des de la resta de la costa.
La nova presidenta del Congrés, Francina Armengol, ha comunicat a Felip VI que les Corts ja estan constituïdes.
Ens endinsem amb una Agrupació de Defensa Forestal al Parc Natural de Sant Llorenç Savall a les portes d'un cap de setmana on s'espera un elevat risc d'incendi.
La selecció espanyola es prepara per a continuar fent història diumenge, a Sidney on s'enfrontaran a Anglaterra a la final del Mundial.
Mariscal i Fernando Trueba es tornen a reunir dotze anys després de 'Chico y Rita', guanyadora d'un Goya. Ara, amb 'Dispararon al pianista' se centren en la vida d'un músic desconegut de Bossa Nova.
Unes altes temperatures que els dies vinents, es combinaran amb humitats més baixes i, per tant, incrementarà el risc d'incendi. Són 4.000 voluntaris agrupats a tot el territori. Van equipats amb un kit d'extinció ràpida, en vehicles amb un dipòsit de 500 litres d'aigua, mànegues, equips de protecció i eines manuals per apagar el foc. Ara les ADF estan pendents, per exemple, de si bufa el vent de ponent els pròxims dies perquè augmentaria el risc d'incendi. A més, diuen, falta un sotabosc que freni el foc. Si bufés aquest vent es propagaria a 10 km/h.
El rei Felip VI ha rebut aquest divendres la nova presidenta del Congrés, Francina Armengol, i el president del Senat, Pedro Rollán. El monarca farà dilluns i dimarts de la setmana vinent la ronda de contactes amb els grups parlamentaris, d'on haurà de sortir una proposta per investir president o presidenta del Govern. Els partits independentistes no hi aniran, però ja fixen posició per a la negociació amb el PSOE i Sumar, que preveuen que serà "llarga i complexa".
Som a les portes d'un nou episodi de calor que els pronòstics indiquen que serà molt intens i persistent. Les altes temperatures es combinaran amb humitats més baixes i per tant, s'incrementarà el risc d'incendi. Coincidint aquest divendres amb Dia Mundial de la Prevenció d'Incendis Forestals, acompanyem les ADF de la Catalunya Central per veure com es moblitzen els dies de més risc.
Rams de flors al memorial del Passeig Marítim de Cambrils, en el sisè aniversari de l'atemptat terrorista, arran del qual va morir una dona i tres persones més van resultar ferides. En un manifest pactat amb tots els grups municipals, l'Ajuntament referma els seu suport a les víctimes i aposta per la convivència pacífica.
Les jugadores de la selecció espanyola de futbol són conscients que estan fent història. Diumenge disputen la final del Mundial contra Anglaterra, que es podrà seguir en directe a les 12h per La 1 de Televisió Espanyola.